Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 744 ggr
[GeeGee]
0

Hur urartar sig en tumör?

Hej!

Är en sådan som alltid vill göra en grundlig koll på mina djur och kände igenom Totte idag.

Jag upptäckte då att han har som en liten rund "boll" som man känner under huden vid halsen.

Jag har nu en aning panik här hemma och börjar nästan gråta då jag tänker på att det kanske är en tumör.

Brukar en tumör sitta utanför eller inuti huden, växer den mm?

Mycket tacksam för svar

Ebba-A
0

Hmm… En sån har både Majsan och Diddi med :o

Värd på Choklad iFokus

Anna-Helga
0

Förlåt en kanske lite korkad fråga, men kan det inte vara mat i kindpåsarna bara? Då kan det ju kännas lite hårt vid kinderna, ner mot halsen… Obestämd

kajsa08
0

Jag tror som Anna-Helga att det kan var mat. Om inte annat borde knölen kännas fast och nästan orörlig när man tar på den, som en fast bula. Kolla du och oroa dig inte för mycket!

nonisaga
0

jag tror som #2 och #3. Rör på den lite så e det mat:)

Imasy
0

jag har förstått det som att tumörer kan kännas även om de sitter "inne" i kroppen likväl som om de sitter ytligt alldeles innanför huden.

Tycker du ska ringa veterinär och fråga, kanske är det bara en vanlig fettknöl eller liknande?

nonisaga
0

men Totte kommer från migoch innan har jag inte kännt ngt på honom

men ring veterinären ändå:)

Royalz
0

Jag trodde också att Swea hade en tumör. Den satt också vid halsen, men det visade sig att det bara var en ärta han hade i kindpåsen xD

Jag blev verkligen jätte orolig men som tur var det ju inget :)

[GeeGee]
0

Oh tack för alla svar. Känns bra att kunna få svar snabbt när man är lite orolig.

Jo, detk an ju vara mat men saken är att jag har känt den på samma ställe 3 dagar i rad nu.

Men det skadar ju aldrgi att rådfråga veterinär men troligen är det kanske en fettknöl eller som sagt mat.

Anna-Helga
0

#8 Är den kvar så länge är det bäst att rådfråga veterinär! Hoppas det inte är något farligt!

Kram Anna

MinLillaHamsterJill
0

Om den är mjuk, det inte är mat, den är under pälsen och den växer och växer så tror jag att det är en tumör. Min råtta har nyligen opererat bort en… så jag vet hur dom ser ut och känns. Men om du har tur så är det väl mat/varböld/fett