Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 695 ggr
Gronkan
0

Beteende?

Hejsan, jag har då en guldhamster som är 4 månader nu ungefär jag och jag köpte henne för ungefär en månad sen nu.

Det är så att hon verkar vara ständigt rädd av sig hela tiden. När jag försöker ta upp henne så springer hon iväg, och när jag får upp henne så kissar hon och bajsar på sig.

Jag har varit nere med handen varje dag, klappat henne, gett henne sådana små godisbitar och sen klappat henne efteråt.

Det jag undrar är, kan man jobba bort detta, är det mig detta beror på eller är det nåt annat?

heffaklump
0

Man ska ju inte vara för påträngande, det är ju hamstern som ska komma och lukta på dig och inte tvärtom. För vissa hamstrar kan det ta jätte lång tid innan dom bli handtama eller ens litar på en mednas vissa går att ta upp redan vid första dagen (inte för att man kanske ska göra det då). Men alla hamstrar har ju sina personligheter och för vissa tar det lite tid och då får man jobba lite hårdare med fötroendet. Lägg nånting gått i handen och låt hamstern komma fram av sig själv och prata lungt med den, och försök inte komma efter med handen så fort hamstern tagigt godisen för då blir den skrämd och ser handen som nåt farligt och tillslut så kanske hon vågar hoppa upp i din hand. Ha henne också på nåt lite lugnare ställe än tex i vardagsrummet eller i köket där det oftast är mycker ljud. Jag tror säkert att hon kommer bli tam så småning om bara du her henne lite tid ^^

vekan
0

Det är inte särskilt ovanligt att hamstrar inte vill bli upplockade och kissar/bajsar på sig av rädsla. Speciellt Zoohamstrar som inte har blivit mycket hanterade sedan innan.

Detta går med lite tålamod säkert att få hamstern att bli tryggare tillsammans med dig, fortsätt som du gör med godbitar ifrån händerna, o.s.v. Glad

Lycka till med din lilla kompis!

Gronkan
0

Det är ju det att jag har haft en godisbit i handen som hon brukar ta och snaska på och då klappar jag henne men kanske bara ska låta henne ta den och sen inte klappa henne direkt efter?

Men så detta beteende går att jobba bort även att hon är 4 månader då eller? Så detta är fullt normalt för henne, bara att det kan ta lite längre tid?

Jag har henne i mitt rum där det typ är minst aktiviter så lugnare ställe finns nog inte tyvärr :)

Gronkan
0

Okej, det var ju bra att det är vanligt, så det inte beror på mig! Känns bättre nu att få veta detta så man vet att hon går att få tam, bara att det kan ta lite längre tid Glad

Tack så mycket!

heffaklump
0

#4 Om hon blir rädd av att du klappar henne efteråt så ska du nog inte göra det förns hon litar på dig ;)

Lycka till :)

Gronkan
0

Hon rör inte en fena när jag klappar henne när jag gett henne godiset, fast det kanske är för hon är upptagen med att käka upp den? Tungan ute

Tackar! :)

Sara87
0

#6 Kan va eller så gör hon sej osynlig för att hon inte är bekväm med din närvaro å låtsas att hon inte syns så du kanske lämnar henne. Svårt att säga exakt eftersom jag inte sett hur hon ser ut när du klappar henne :)