Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 896 ggr
UlrikaD
0

Blocket-annons

Man fick ju inte länka till nån blocket-annons om man satte personen i fråga i dålig dager. Så jag skriver bara: Finns fem fel (ja, kanske inte fem då…)

[Vargen-J]
0

Jag såg felen direkt!

En unge på fem veckor som ska paras med en hona på fem månader? Visst, hon skulle para dom om 2-3 veckor men det låter ändå för ungt i mina öron Obestämd

aliciia
0

Hon kanske bara har skrivit fel ^^

[Vargen-J]
0

Man får ju hoppas det

ali97
0

japp

mocchino
0

#1 Hanar kan du ju använda från hur ung ålder som helst igentligen.. Så länge dom kan.. Jag vet flera som gör/gjort det! Så det är väl lite upp till var och än.. Så länge det är hanen som är ung så spelar det ingen roll.. Eller ja roll och roll men ni förstår förhoppningsvis vad jag menar. :)

Däremot tyckte jag att det var lite komiskt att den ena doven står som svartögd och hanen står som lurvig istället för långhår.. :P

// Nathalie

UlrikaD
0

Har varit i kontakt med denna personen och det är mycket som är väldigt konstigt. Bl.a så är det helt ok att para sin hona upp till 12mån även fast det är första gången för det har massa uppfödare sagt till henne. Hon skriver också att jättemånga uppfödare parar sina hanar när de är 6v gamla och det blir jättefina bebisar. M.m, m.m…

Och då undrar jag om det är ok att para en hamsterhane hur ung som helst varför är det då rekommenderat av Shf att vänta tills 4 mån? Det måste ju finnas någon anledning.

UlrikaD
0

Lite lustigt, fick ett till mail nu från tjejen där hon sa att hon skrivit fel i sin annons. Och att hanen var 5 månader gammal. Lite lustigt pga att Mowgli och Milda har ju bara haft en kull tillsammans och den föddes ju nu den 8 januari. Låter inte som om de har sån där jättekoll direkt på nåt.

[PixelMollan]
0

Jag tycker att även denna annnonsen sätter personen "i dålig dager". Ej ok enligt mig.

UlrikaD
0

Ok, ta bort den då.

UlrikaD
0

Men jag är fortfarande intresserad av om någon kan svara på varför uppfödare säger att det är ok att ta bebisar på en 6-v hane när Shf skriver att hanen ska vara minst 4 mån.

[PixelMollan]
0

Det ärväl bara tjejen som hade annonsen som kan svara på vem som sagt de till henne . Hur ska vi här inne kunna svara på det??

UlrikaD
0

Jag vet vem som sagt det till henne. Men om du läser inlägg #5 så skriver ju Mocchino att man kan göra så. Då vill jag veta vem som sagt det till henne. Så hon kanske kan svara på det. Frågan var inte riktad till dig. Och det finns tydligen fler uppfödare som anser att det är ok. Det måste ju finnas en anledning att 4-mån gränsen är satt. Och jag vill gärna få reda på varför i och med att uppfödning är någonting jag sysslar med. Är det en konstig fråga?

issa83
0

Jag VET att denna hanen bara är 5 veckor då det var jag som levererade den lille till henne i lördags när vi kom hem från utställningen..Jag vara alltså bara transport då vi åkte genom örebro där hon bor, på vägen hem.

Men jag hade fått höra att hon skulle bara ha honom till kel åt sin 11 årige dotter. Men tjejen som tog emot hamstern var ca 17-18 så blev lite fundersam, men tänkte att det var nog en syster.

Englatassens
0

Att Shf har satt 4-mån regel handlar väl mest om att man ska se om hanen utvecklas på ett bra sätt… det kan man ju inte riktigt göra vid 5 veckors ålder… e man seriös å vill avla för att förbättra på ngt vis e det ju ett + å veta hur hanen blir som vuxet…. el ja äldre än 5 veckor i alla fall…

[PixelMollan]
0

#12 starta gärna en ny tråd om just den frågan.

TiinaN
0

#15 Måste bara fråga varför? För det är ju ändå UlrikaDs tråd så varför ska hon då göra en ny tråd? Känns onödigt..

UlrikaD
0

#14 Tack Marie.

[PixelMollan]
0

Som sagt tycker jag inte det är ok att hänga ut en person såhär. Att ställa frågan, javisst :) men att ställa frågan samtidigt som man talar illa om någon annan, nej!