Min hamster har fått blodstopp
Idag så hittade jag min hamster som vanligt i sitt hus, fast med benet hängandes genom fönstret, jag visste inte vad hon gjorde för hon brukar inte sova så så jag pillade lite på det och hon skrek till jättemycket, sen började hon att försöka komma ut, och så. Då hade en tråd från en mössa som hon sover i fastnat runt benet, och tassen var nästan svart. Vi kunde tillslut få bort tråden och så, och hon är lugn nu och springer omkring och äter och dricker, som hon inte har gjort på hela natten. Men frågan är ju, för tassen är fortfarande röd (inte svart) men tårna verkar helt döda. det ser ut som hon har brutit dom. Men är det någon som har varit med om det här och vet hur det kommer bli? Om hon blir bra eller inte?
Ring veterinär är mitt råd.
Värd på Choklad iFokus
Kontakta veterinär, då får du bäst svar. Ring en smådjurskunnig veterinär, bara för att rådgöra till en början.

Okej tack båda två!
Det är bara så att jag precis har fått hem en råtta som har haft en tumör så jag har liksom inte råd att springa runt på undersökningar hit och dit ):
Men såklart så ska jag ju ringa, och om det blir värre så åker jag dit ändå.
Om du inte har råd att gå till vetrinären ska du väll inte ha flera djur.
Men hoppas iaf att hon blir bra :)
#3 Tyvärr så tror jag det är ett måste. Skaffar man djur binder man sig till att ha ett ansvar: Mata, gosa, städa burar och gå till veterinären vid behov mm. Olyckligt att två saker händer på samma gång :(
Värd på Choklad iFokus

Men nu var det faktiskt så att jag inte bestämde att jag skulle ha tio råttor + en hamster, och ingen vill heller ha råttorna och dessutom så kunde inte jag veta att det skulle hända precis efter att min råtta som opererades för 3000 spänn för några dagar sen + undersökningen + grejer till att hon ska må bra + att JAG ÄR ETT BARN!
Och tack för att ni vill att hon ska bli bra för det hoppas jag också.
#6 Vi klagar inte på dig, men varfr har du så många djur om du inte vill?
Och om du är ett barn så tycker jag dina föräldrar bör ta sitt ansvar och inte bara du.
Värd på Choklad iFokus

För att jag tog hand om två 'hanråttor' som min plastpappa fick på sin födelsedag av sina sjuka kompisar.
#8 Okej. Men prata med dina föräldrar, dom ska ta sitt ansvar.
Värd på Choklad iFokus

Jag vet, men min mamma tycker att vi ska vänta och se för hon tror att vi måste åka dit och kolla, och det kostar jättemycket och vi har precis varit där och ska snart dit igen och ta bort stygnen på råttan och jag fattar inte vad problemet är för henne egentligen 
#10 Okej :( Men ring en veterinär och rådfråga. Ska jag fixa numret till veterinärrådgivning? Ska ha det sparat på datorn.
Värd på Choklad iFokus

Ja skicka det gärna!
Här är det enda stället jag hittar med rådgivning alla dagar, ligger dock i göteborg men råd kan du ju få vart du än befinenr dig i sverige: Smådjursakuten 031-21 40 40.
Värd på Choklad iFokus

Okej tack!
hoppar verkligen de bli bättre, om man är en människa och handen/foten "dör" och inte får något blod. ska man ju int ta bort det som "håller kvar" blodet.. om man atr bort det på människor kan ju det "döda" sprida sej.. jag hoppas verkligen att de ordnar sig. har du ringt och pratat med dom änn?
Du är duktig för att vara ett barn. Det stämmer att du inte borde vara den som ska ta ansvar men tycker man om djur så blir det att man tar ansvar ändå, vilket är mycket bra tycker jag.
Hoppas allt löser sig ^^

Ta kontakt med veterinär så snart du kan. Vet ju inte hur det ser ut på just din hamster, hur illa det är. Men har varit med om att en chinchilla fastnat med benet. Det var han tvungen att amputera. Om blodtillförseln har varit strypt för länge så blodet inte pulserar runt då dör vävnaden. Då blir det infekterat och blir det inte behandlat då så kan djuret dö. Kommer man däremot till veterinär i tid så får man antibiotika. Så ju tidigare du kommer in desto bättre för din hamsters skull.

Knip henne i tårna och se om hon reagerar.

Tack så jättemycket för ALLA svar! <3
Vi har ringt till veterinären och hon sa att om hon är sig själv, springer omkring, äter och dricker och är social och tassen inte är svart så ska det inte vara något problem. Men vi skulle ringa igen om det blev värre…
#19 Okej, vad bra :)
Värd på Choklad iFokus
Bra att ni ringde :)

Naww <3

ett bra tips är att lära känna sitt djurs kroppstemperatur då vet man lättare om den har feber å är sjuk.
vid skada kan också temperaturen ändras.
känn på nosen,öronen och under tassarna(trampdynorna).
en skadad tass kan kännas varmare än övriga tassar.
ett annat tecken på att hamstern har ont nånstans el är sjuk är när den har öronen klistrade bakåt hela tiden och när ögonens lyster(glans) blir matt.
tyg är inte så bra att ha till små djur.
tygtrådar kan vara starka och linda sej runt tassen,halsen,och fastna i tarmarna å ge tarmvred om de äter av tyget å får i sej långa trådar som inte följer med ut utan istället fastnar.
när en hamster sitter fast får den panik och drar vilket förvärrar skadan.
många har skadats mkt svårt pga presentsnören,tyg med starka trådar,osv.
t-shirts el flessetyg går bra de tygerna är mjuka å har korta fibrer,trådar.
nylonaktigt ska man inte ha det är för starkt å går inte av + har kånga trådar.
hoppas din hamster blir bra nu.
Så lycklig att allt verkar vara bra. Föresten är det ne jättesöt bild ^^

Blir väl amputering/avlivning/ nått annat…
Men det vore väldigt synd om hon dog, eftersom hon är ju så pigg och glad och snäll, och så var det tvunget att det skulle bli så. Usch så hemskt alltså, jag önskade att jag aldrig lade in mössan i hennes hus ):

använder hon benet nåt nu?
ser det svartare ut el har det gått bort?

Nej hon använder inte benet. Det ser likadant ut som första dagen.

har hon inte ont så ge det nån dag till.
men märker du att det får en annan temperatur är de andra tassarna el får mysko färg rådgör då direkt med en vet.
det går bra att ringa agrias vet utan att ha försäkring i det bolaget.
du kan också maila dit men då tar svaret längre tid.
ha inte dåligt samvete för att du la in mössan, det var en olycka och du visste ju inte att din hamster kunde skada sej.
du ville ju bara vara snäll å ge den lite skönt att sova på.

Okej tack. Men jag vet redan att tassen har en konstig lila/röd färg.. och den är kall. Så den är nog ganska död. Trodde att det skulle bli bättre först, för då var den inte kall och så.. men jag antar att det bara går att amputera om man vill ha henne kvar i livet?

är den kall då bör du snabbt kontakta vet.
håller kroppen på å stöta bort den å inte får hjälp så kan hamstern få en infektion som går ut i hela kroppen å går en plågsam död till mötes.
ring agrias vet å lyssna hur du bör göra.
berätta hur det går.

Ska till veterinären imorgon.

bra.
håller tummarna att det ska gå bra å bara vara ett blåmärke så du slipper ta bort henne.

Hoppas det fixar sig

TACK till alla!
Jag hoppas mer än allt annat just nu att hon ska klara sig, vare sig hon får en frisk tass eller om den måste tas bort. Tack till alla!

Ursäkta för att jag skriver så mycket, men jag vill sågärna veta om hon blir bättre eftersom många här är bättre än mig på sånt här!
Men jag tror att hon har blivit bättre!
Jag skulle göra rent buren eftersom jag inte ville att infektionsrisken skulle öka, och så passade jag på att titta på tassen och den har börjat blivit mer normalfärgad (från början var den ganska mörk.. lila/röd aktig) och nu börjar den lixom bli ljusare! :D Och sedan så är ju det här 1½ dag sedan det hände tror jag. Och tassen började ju bli svullen, nu har svullnaden lagt sig. Men Jill har bitit bort en bit hud (eller så har den spruckit) och där är det ganska mörkt fortfarande :( Men under tassen ser hon bra ut (det har hon gjort länge) Jag förstår nästan ingenting av det här… tassen är kall.. men ändå så ser den ut att bli bättre?!
(OCH HON GÅR PÅ TASSEN :D Fast hon haltar lite, men ändå ;o)

Ska dessutom försöka ta en bild så att ni får se.

Inte för att skrämma upp dig men ett djur som har en kroppsdel som håller på att dö kan försöka gnaga av den själv istället. Det är ju så de gör i det vilda för att överleva. Vet inte om det är det hon försöker göra kanske. Jag hade tagit det säkra före det osäkra och åkt till veterinären imorgon (idag).

Jag vet att dom gör det, och det skrämmer mig inte :P Bara om hon skulle komma ut med bara en bentass kvar o__O Jag ska åka till veterinären med min sjuka råtta idag och ta bort stygnen så då får man väl passa på att fråga eftersom de inte kan kosta mer bara för att se hur det är, och då kanske vi får något svar. Antagligen: Avlivning/amputering kan jag genast gissa mig till.

En hamster och de flesta andra gnagare klarar sig mycket väl med att förlora en av sina tassar. De skuttar glatt vidare. Men det kan behöva amputeras av en veterinär med en antibiotika-kur. Annars om den får gnagas av/ramla av själv då är risken stor för infektion. Det är inte att bli av med en tass som dödar djuret utan infektionen. Tycker du ska ta med dig hamstern samtidigt som du åker in med råttan och be dem kika på dem då. (Fast det kanske du redan tänkte) Jag har nämligen en chinchilla som skadade ett ben som fick amputeras och han klarar sig hur bra som helst på tre ben. Men då var det veterinär, antibiotika, smärtstillande och lugn och ro som gällde ett tag. Men han klarade sig jättebra så jag hoppas detsamma för din lilla hamster.

Ja, det var så jag hade tänkt. Okej, jag vill ju inte att hon ska dö bara för den där tassen, jag menar hon är mer pigg än någonsin nu när hon är sjuk dessutom… Och ja, jag hoppas mer än allt annat att hon ska bli bra. Fast en annan sak; jag vet inte hur jag ska ta med henne för jag har bara en transportbur. Kan man ta en kartong och linda en handduk runtom och ha en inuti? Det snöar här…