Stenfrukt
Hej!
Läser överallt att stenfrukt ej är bra. Men nu undrar jag om det beror på att det finns garvsyra i frukten som gör att hamstrar ej ska äta det?
För i så fall så kan jag säga att vindruvor är en frukt med väldigt mycket garvsyra i dig.
Så om detta stämmer borde inte hamstrar äta vindruvor, vilket jag har läst att många gör.
Så, vad är det som är dåligt med stenfrukten? ^^

Stenfrukt är exempelvis mango, persika mm.

Nej, inte riktigt. Det är lite genetik i det hela. Stenfrukt är sådan frukt som endast har ett frö i varje frukt/kropp. Exempelvis är: Kokosnöt, aprikos, björnbär, cashewnötter, valnötter mm.
Detta betyder att alla som skriver att hamstrar ofta ska äta nötter, borde faktiskt varna och skriva att det ej gäller cashew och valnötter.
Jag har bara hört att man inte ska ge dom citrus, lök och avokado.
Om valnötter är farligt har jag nog ett problem, har gett det till min hamster och han älskar det!
Valnötter går utmärkt att ge, det har jag gjort till mina hamstrar i över 20 år. Vindruvor kan de få någon gång ibland också, men inte så ofta. Har heller aldrig varit några problem.

jo jag tor det var p.g.a garvsyran och på något ställe stod det att vindruvor innehöll det och att det var en ska man inte skulle ge mycket av, helst inte alls

Det är blåsyran som är giftig i stenfrukt, men det är säkert garvsyran också.
Men valnötter är lika mycket stenfrukt som mango är. Så varför skriver alla att man inte ska ge mango men att valnötter går alldeles utmärkt? Det går absolut inte ihop över huvudtaget.
#10 Fast jag tror inte stenfrukter är farligt och brukar inte säga så. Har jag inget minne om att jag hört förut. Bara att vissa varit tveksamma kring avocado, men när jag forskade lite i det verkade det gälla bara fårglar.
Hur som, känner man sig osäker ska man absolut låta bli, om inte annat så för sin egen sinnesfrids skull. Det finns så mycket annan mat att välja på.