Lista på mat!
Hej!
Jag har nu gjort en lista på vad en hamster behöver för näring och vilka typer av mat detta finns i. Har gjort den efter att tittat runt på forumet, läst i böcker osv.
Är mest för att jag ska få in rutin då det är min första hamster.
Så ni får gärna läsa igenom dne och kommentera om något är fel, borde ändras, tas bort mm. Då jag själv inte vet så mycket.
Frön - Varje dag
Vete
Korn
Ris
Torkad majs
Hirs
Bovete
Flerkornsflingor
Torkade linser
Ärtor
Sesamfrön
Knäckebröd
Havregryn
Cornflakes
Färskt Foder - Varje dag
Äpple
Banan
Majs
Melon
Morot
Sallad
Spenat
Klöver
Grodblad
Majs
Gurka
Zucchini
Röd paprika
Selleri
Ärtor
Tofu
Päron
Äpple
Vitkål
Ruccola
Paprika
Jordgubbar
Rödkål
Dill
Persilja
Selleri
Banan
Tomat
Blomkål
Brysselkål
Blomkål
Vetegroddar
Grönkål
Bönor
Spenat
Fettrikt Foder 1 ggr/v
Nötter (osaltade)
Pumpafrön
Kokos
Solrosfrön
Proteinrikt/Kolhydratrikt Foder - 2 ggr/v
Ost
Yoghurt
Fil
Keso
Hundfoder/kattfoder
Akvariefiskfoder
Kött
Nötfärs
Ägg (kokt)
Pasta
Potatis
Ris
Couscous
Välling
Gröt
Barnmat
Bröd
Ej äta
Choklad
Lök
Citrusfrukt
Salt/Kryddor
Stenfrukt, så som plommon, Körsbär, avokado och mango
Kottar/kåda
Växter (giftiga)
Toppen! Det här kommer jag nog ha nytta av. 
Bra (y)

Bra :)
Får dom inte "äta" kottar :O ?

Vad bra!

Alltså… det var ju jätte bra! Har bara två saker att säga… det första är en fråga;
Dom måste väl inte äta allt det där utan det där är saker som dom kan äta
?
Och…
Det skulle vara lättare om du inte skrev äpple m.m. flera gånger i rad
Alltså va? Får de verkligen inte äte mango? :o
Men vad glad jag blir att jag verkat fått ihop något. Ni får gärna kopiera det och använda själva.
#3 Det finns kåda + andra klibbiga ämnen i kottar som kan klibba ihop deras kindpåsar. Så inga kottar till hamstrarna =P
#6 Mango är en stenfrukt, och det tål inte hamstrar, likaså avokade som ockmså är en stenfrukt.
Värd på Choklad iFokus

Det här är ju jättebra för dom som vill göra egen blanding m.m.

#6 nej, mango är en stenfrukt och är giftigt för hamstrar.
#5 Vilka oskyldiga frågor! ^^ Det är bara alternativ så jag ska få in rutin på vad man kan ge dem. Och sedan tyckte kanske jag att jag ville ha äpple med flera gånger =D
#6 Mango tillhör stenfruket. Och stenfruker innehåller garvsyra som är väldigt giftigt. Helst ska de inte äta vindruvor heller för det är garvsyra i det med.
bra jobbat<3
PANIIIIK!!!
Kan min hamster dö nu när jag gav en liten bit mango till den före jag såg detta?
Vad kommer att hända? :O:O
Jag är jätte orolig!
#13 En liten bit mango ska nog inte vara någon fara. :)

#13 jag visste att det skulle komma snart… tat lungt bara, ge inge mer mango m.m…. jag gav min hamster både apelsin och citron innan jag läste att man inte skulle göra det, och inte har han dött!!

#13 nej då, om du bara gav en liten bit är det inte så faligt(men det är inget att rekommendera). Du kan avvakta och se.
#13 jag säger som föregående talare, hon kommer inte dö av det.
:)
Värd på Choklad iFokus
Får de äta kiwi eller appelsin?
Får de äta kiwi eller appelsin?
#18 nej det får dom inte :)
Nej inte Kiwi eller apelsin. Inte heller korv eller liknande.

Nepp inga citrusfrukter eller så

Riktigt bra lista!! Jag som har gett mina en liten mango bit när vi haft det :/, dom avgudar det! Men inget mer :D

vilken bra lista=)
Jättebra lista! :)
Citrusfrukter:
- Apelsin
- Citron
- Clementin
- Grapefrukt
- Lime
- Pomerans
- Satsumas
- Sweetie
Värd på Choklad iFokus

ger man mango bör den nästan vara övermogen.
inte hård.
är den inte mogen så innehåller den ett ämne som kan ge lös mage. det ämnet försvinner när frukten mognar.
det är så med fler frukter, bla banan.
visserligen ska man äta stora mängder för att drabbas men små hamstermagar behöver ju inte så mkt för att bli risiga.
vet ni hur stor er mage är och en hamsters?
er är en knytnäve och tänk er då en hamsters. den är en tumnagel ungefär.
tänk er då hur mkt de behöver av livets goda som gröt å annat gottis.
Sen ska man inte ge Hallon och björnbär för mycket, för de är besläktade med stenfrukter,
Mm.. yummy :) det är alltid bra o veta :D!
Fisk är väl ingen fara så länge den inte är kryddad?

#32 inte vad jag vet
Jag tycker inte man ska ge stenfrukter om man är osäker, men mina har alltid fått väl mogna sådana och aldrig tagit någon skada, så personligen tvivlar jag på att det skulle vara skadligt. Fåglar tål inte t.ex. avocado, men förr fick alltid mina dräktiga honor det.
Corn flakes och torkad majs blir lite kaka på kaka.
Grönsaker och frukt behöver de inte varje dag, man ska till och med vara lite försiktig med det, eftersom de kan bli lösa i magen. Faktiskt är det så att har man ett tillräckligt energi- och näringsrikt torrfoder behöver de ingen tilläggsmat över huvud taget, annat än som godis. Det är dock väldigt, väldigt svårt att få till en så bra blandning, så några gånger i veckan kan man ge tilläggsfoder så länge hamstrarna inte är överviktiga.
bra lista:) den kmr jag ha nytta av^^