Ds + Roan = ?
Vad skulle vara resultatet av denna parning?
det kan komma ögon lösa tror jag, läste det på ngn hemsida men kommer inte ihåg vilken
Ds, roans och vitmagade bör ej paras med varandra, de bör ej heller paras med en hamster av samma teckning tex ds+ds då de kan resultera i ögonlösa ungar som #1 säger.

Här kommer lite information
:)

Absolut inte sa till dig igår att roan absolut inte får paras med hamster med vitmage vill säga Bandad, Vitmagad eller DS.
Jag har hört att man kan para DS+DS men att resultatet kan bli övertecknat så djuret blir för vitt att det är av den anledningen att man inte skall para dessa med varandra
jag frågade eftersom jag var osäker på om ds verkligen var vitmagad
Ds har vit mage, men det är helt olika gener som ger vitmagad/roan och dominant spot :) Men jag tror att om man parar ds och roan så är det jättesvårt att se vad som är vad och därför är det ingen bra parning. Av samma anledning är det inte bra att para t ex bandad och dominant spot.
Jag har hört att dominant spot är dödligt i homozygot form, så om man parar två ds så kommer 25% av ungarna att aborteras i ett tidigt stadie.
Håller inte reda på vem som sagt vad nu, utan klumpar ihop allt.
Ögonlösa vita kan bara dyka upp i kullar efter två hamstrar med wh-anlaget, dvs roan eller vitmagat. Det är alltså samma anlag genetiskt.
Bandat och vitmagat fyller egentligen ingen funktion så det kan man lika gärna låta bli att göra, men de bästa ds:arna är nästan alltid vitmagade och traditionellt sett kombinerar man så gott som alltid dessa två anlag när man vill få fram riktigt snyggt tecknade hamstrar. Risken att man ska missa att en vittecknad hamster även är vitmagad och para den med en annan vitmagad/roan och då få ögonlösa vita finns förstås, men det gör den ändå. Det finns hamstrar med wh-anlaget du inte kan hitta ett enda vitt strå på magen på, ens med förstoringsglas. Det är därför man gör bäst i att kolla rubinglansen i ögonen noga, och kanske undvika att sätta vitmagat på rödögda varianter som inte också är någon form av sobel (roan är så gott som alltid synligt).
Ds+ds blir inte övertecknat, eftersom en hamster inte kan vara homozygot ds. De embryon som är det brukar inte aborteras, utan absorberas av honans kropp. Det tar hon ingen som helst skada av. Däremot får man inte fler ds-ungar av att para två stycken med varandra, chansen att en unge ska bli ds är fortfarande 50 %.
Bandat och dominant spot kan man para om man vill det, det finns många som tycker det är en jättefin variant. Varför skulle man inte se vad som var vad?
Det där att bandat plus bandat till slut skulle ge helvita hamstrar återstår att bevisa, och jag tvivlar starkt på att det skulle stämma. Så kan det bli på möss, men det går inte att direktöversätta det till hamstrar.

som nybörjare bör man nog göra det lite enkelt för sej å inte para ds med dom spot osv.
tror man då gör sej själv en otjänst.
att sen hålla på med det när man lärt sej genetiken, bokför ,mm sin avel då är det ok i mitt tycke att mixtra.
personligen anser jag mej inte ha kött nog ännu på benen att själv börja med såna parningar. tycker jag efter bara 2,5år ännu är nybörjare.
så mitt råd är gör enklare parningar i början.
#8 I stort håller jag med dig, men jag tycker inte man ska undvika just vitmagat/roan + tecknat, utan avstå från wh-anlaget helt tills man fått lite kött på benen. Man kan ju alltid ha en gosehamster med den teckningen om man är väldigt förtjust i den, och vänta med själva aveln.
Ds+ds handlar mest om personligt tyckande, för avelsmässigt ger det inga konsekvenser i sig.
#7 Det var mycket att läsa men det var bra!
Antagligen har jag redan gjort mej en otjänst att skaffa en roan tjej + en roan kille. Vill ju inte sälja dom och jag har inte plats för fler när min Ds tjej kommer. Kanske ska sakta in lite innan det blir knasigt.
Men jag tycker att jag har gjort rätt de gånger jag frågat vad som kan paras med vad. Har ju inte bara parat hur som helst!

Du gör helt rätt och fråga Bulba

#10 Absolut rätt att fråga som du gör!
Därför jag frågar massvis >_<
Frågar man inget, får man ingenting veta ju ;)
Ja, fortsätt att fråga allihop! Bättre en gång för mkt än en gång för lite. Ingen är född med dessa kunskaper precis, så alla måste börja någonstans!

att vi sen tycker olika är ju bara bra för det är ju så man minns och lär sej saker.
det brukar vara så att tycker alla lika då minns man inte diskutionen lika bra finns det olika åsikter som ventileras så brukar man läsa på ett annat vis och ta till sej det som man fastnar för.
så även om man säger vad man tycker så behöver det inte betyda att man är ovänner.
att fråga en gång för mkt än en gång för lite är bra mkt bättre än att inte fråga alls.
att fråga och diskutera visar ju att man har intresset att få veta och lära vidare.
#10 Er senaste kull var ju verkligen klockren! Ni är duktiga, fortsätt fråga på bara! :)
Kram och tack för en underbar liten hamsterbebis, roan dessutom ;)!
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
#15 varsegod:D
ja det e ju alltid bäst o fråga 
Vill tacka BARABAZ för att hon delar med sig av sina kunskaper, vet att du kan mycket om genetik, bra,roligt och lärorikt att lära sig av någon som är duktig, och kan mycket inom området :-)
#17 Tack ska du ha Helena, det var väldigt snällt sagt.