Uppfödarfärg? - Blekinge
Tjo!
Jag har planer på att i framtiden/längre fram ev föda upp hamstrar i Blekinge.
Eftersom Pixelmollan (Malin) finns nere i Skåne med svartbaserade färger, så känns det inte aktuellt med även en svartbaserad uppfödning i Blekinge.
Så ni som bor i angränsande län till Blekinge, får gärna komma med färgförslag och teckningar som ev kan tänkas bli efterfrågan på i framtiden! :)
Givetvis får även ni andra uppåt trakterna komma med förslag och intresse :)
Jag tycker du ska föda upp cremebaserade färger :D Det är fint!

Jag tycker att du ska föda upp just den färgen du tycker är finast. Lycka till!

Håller med Curlys :)

Då blir det svårt ;P tror jag.. :P
För jag älskar verkligen svart, choklad och caramel färgerna.
De är mina absoluta favoriter… :o

Vilken färg gillar du mest? Ta och satsa på den. 
/ Maria. med-arbetare på Sommar
Mitt råd till alla nya aspirerande uppfödare är att inte koncentrera sig på någon färg alls. Även som etablerad uppfödare kan man ha behov av att byta fokus ibland, men i början är det alldeles omöjligt att veta säkert vad som blir den stora passionen, s.a.s.
För att det inte ska bli alltför splittrat kan man istället ha en annan gemensam nämnare. Det kan vara en teckning, ett hårlag, ett visst temperament, livslängd etc Sedan när man börjat bli lite varm i kläderna brukar det alltid vara en eller ett par färger som man känner speciellt för, och då kan man om man vill börja koncentrera sig bara på dem.
Att försöka avgöra vad som kan tänkas sälja bra, vare sig det är för att tjäna pengar eller bara känna sig trygg med att vara säker på att hitta hem till alla ungarna, är vanskligt. Det går trender i färger, hårlag och teckningar, och det kan svänga snabbt. Under resans gång får man dessutom räkna med att det kommer hända jobbiga saker, som hamstrar som går bort i förtid, avelshanar som visar sig vara sterila, kullar som går förlorade, ohyra etc, och då är det lätt att man tappar sugen och ger upp om man inte har den där extra drivkraften som man bara kan få av att ren och skär passion. Så gå efter din egen smak, vad du tycker är vackrast och roligast att föda upp. Är dina hamstrar bra, kommer du kunna sälja dem i alla fall, oavsett vad du valt för inriktning. Som jag skrev ovan, det behöver inte vara just färg, utan du kan lika gärna göra dig ett namn för att ha de friskaste, mest långlivade hamstrarna eller de bästa korthårspälsarna.

#6 vilket bra svar=)
Ytterligare ett jättebra svar från BARABAZ. Kan inte annat än att bara hålla med

Då gör jag såhär;
Parar de som finns hemma (och givetvis är tillåtna att paras med varandra), sedan koncentrerar jag mig på i huvudsak att suga in mig fakta, erfarenhet och kunskap om själva uppfödandet och kullen.
Det jag tycker är absolut viktigast är att de är friska och snälla hamstrar. Inis är helt underbart snäll och aldrig varit med om en snällare, hittills. Skulle älskat att få en liten unge från henne som förhoppningsvis kan ärva hennes temperament.
Jag skulle aldrig vilja hålla på med hamstrar pga pengar, utan pga intresset för hamstrar över huvud taget, genetiken, kärleken till och mellan dem, spännande upplevelser som de ger en och framförallt - motivation och kraft för att orka med vardagen, vilket hjälp mig enormt mycket!
Aldrig klarat av såhär många situationer i vardagen, som jag gör nu och det är pga alla mina djur och brinnande intresse.
Mina djur och närstående - det är min lycka och drivkraft!
Förstår mig inte på de som vill hålla på med hamstrar pga pengarna, det känns så himla fel!
Usch… skulle kännas fruktansvärt och jag skulle personligen aldrig köpa en hamster från en som föder upp pga pengarna, NEJ NEJ NEJ.

håller med barabaz att låsa sej till en färg i början är lite dumt.
jag älskade svart å började med det men målade in mej själv i ett hörn el hur man ska säga.
det är nu när jag tog ett sk sidospår som jag lär mej mer då det nu dyker upp färger som jag verkligen måste anstränga mej å lista ut vad det är för nåt.
med svart kom det ju bara svartbaserat och nf. visserligen mkt lätt att se skillnad på svart och nf. kom det nån creme så visste jag ju att de inte var helt rena svarta så som jag ville ha dom.
men välj det du gillar då får du ut mest av det hela.
och kom ihåg att man blir aldrig fulllärd, man lär så länge man lever.

Tack Eva! :)
Jadå, kommer lära mig massvis tror jag genom det sätter.
Hade funderingar på att köpa en 4:e hamster, istället för att ta en kull.
Men efter råd och lite tips, verkar det vara mer personligt och lärorikt, att ta en egen kull.
Skulle vara spännande se vad båda mina hamstrar här hemma bär på.
#11 det låter som att du tänker riktigt sunt och förnuftigt kring ditt avelsarbete:) Roligare att spara en av dina kommande bebisar så du har en egenuppfödd hemma än att köpa in en 4:de.
Hihi, finns det någon som tjänat storkovan på hamstrar får ni gärna räcka upp en hand :)
Tycker inte heller man ska göra sina färgval efter vad andra runt i kring har, utan man väljer de färger man gillar. Sedan så kan det ju vara en fördel att ha en annan uppfödare av samma färg i närheten, ifall man måste köpa in nya djur.

#12 Aa, det sägs vara speciellt :)
Och det känns nog lättare också när honan och hanen går bort.. då har man en liten efterträdare :D
som alla andra säger.. ta detr som du känner för och har närvarande! sen kan du ju skifta lite längre framåt!
ja du kommer säkert få en jätte rolig tid med att avla, om du nu gör det. jag tycker defenitivs att du ska få en kull istället för att köpa en 4 hamster!
Tänk på att du inte ska lägga exakt all tid på dom bara, du måste ju snart tänka på jobb o sådär.. men det kan ta ett tag till! ja lycka till i framtiden, hihi!<3