Hamster iFokus

Hamster

Etikettersajtenifokus
Läst 781 ggr
Imasy
0

Att ta det som inte är ditt.

Nu ska jag tjata med det tål att upprepas.

Det gäller detta med att lägga in texter och bilder ifrån andras sidor utan deras tillstånd. jag ser då och då att det dyker upp bilder ifrån butikers sidor mm.

Det är stöld och lika illa som att snatta till sig sitt lördagsgodis.

Dessutom så har iFokus fått konsekvenser av detta och hade tur som slapp skadestånd. Kika gärna vidare på länken till det som är utlagt.

Det står även där klart och tydligt vart informationen kommer ifrån, samt en länk till deras sida, men trots det är det inte okej.

Så på ren svenska: Var jä*ligt petnoga med vad du lägger ut!

Jag tycker själv att det många gånger är svårt att veta om detta jag är på väg att lägga ut är okej eller inte, så jag har säkert brutit emot detta själv ibland.

Men vi får hjälpas åt att hjälpa varann. Ingen ska hängas ut, utan det är svårt att veta vad man får låna. Skulle jag eller medarbetarna missa någon bild eller text som ser kopierad ut får ni gärna hojta till.

Vore ju tråkigt om det blir så att iFokus blir fällda för stöld och får betala dyra skadestånd.

Bella-R
0

Bra påminnelse Jennie.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

chocomian
0

*tummen upp* :)

Englatassens
0

Toppen!!!Glad

bblomquist
0

ja okej, jag har lagt ut 1 bild som jag tog bort på en gång! för ågon pekade det, trodde det bara var om man hade ljugit om att det var te.x "minhamster" sa ju at tden var från google, har nu lärt mej att man kan länka till bilden istället.. :) slarvigt av mej, men nu kommer jag ALDRIG upprepa det!

Hamzter95
0

Bra med påminelse men sen kan det vara så att man frågat först också :)

[Kamillah]
0

Jag har tydligen inte rättigheten till att läsa det som finns i den där länken (:

Caspia
0

Inte jag heller…

Dock finns det många sajter som är betydligt värre än Hamster.

Envishet och drömmar

Imasy
0

Oj, det kan bero på att jag är Medarbetare där. Men ni kommer väl fram till tråden på hittekatter där de tar upp detta problem?

[Kamillah]
0

#8 Kan du länka? Jag verkar inte hitta den.

Imasy
0

Oj, förlåt. Jag såg nu att den ligger i en låst del.

Men det som hade hänt var att en medlem kopierat in en sida ifrån en tidning, samt länkat till den.

En som jobbar på tidningen såg detta och tog kontakt med iFokus killarna och bad dem ta bort detta.

nu var denna tidning snäll och såg mellan fingrarna denna gång, men det kan kosta tiotusen tals kronor om man blir skadestånds skyldig.

Ebba-A
0

En fråga: Gäller det videos från youtube som man själv inte har filmat också? Att dom inte ska ligga i inlägget utan länkas till.

Värd på Choklad iFokus

aliciia
0

#11 nej, man får lägga in youtube "grejs" direkt i inlägget :)

Tazzar
0

#11 Oftast är ju själva filmen en länk till sidan där den laddats upp, så det är vanligtvis bara att klicka på filmen så kommer man till t.ex. youtube-sidan där filmen finns.

Zheverez
0

vi får helt enkelt ta å hjälpas åt å påminna de som vi ser lägger in bilder de snott.

en konsekvens blir ju att bötfälls iFokus så stängs ju hela sajten ner å vi blir utan mötesplats/forum.

[Popcorni]
0

Bra påminnelse! =)