Ingång till bo/hus
Hej!
Håller på att göra ett enkelt trähus och har måtten på allting men ej det runda hålet som den ska gå in i.
Någon som vet vilken diameter ett runt hål ska ha för att en guldhamster ska kunna komma in och ut utan problem. Vill inte ha för litet men inte för stort heller.
Tacksam för svar! 
4-5cm räcker nog :) beroende på vad du har för hamster såklart :)
gör ett hål som är LITE större en hamstern, föt 1 den kan göra sej väldigt smal & 2 den kan ju växa till sig lite på magen :)
Kan lägga till lite såhär OT att överallt där huvudet komemr in kan hamstern ta sig igenom(om den inte är dräktig då). Fast det är nog bäst med lite större ändå :)
Värd på Choklad iFokus
Men jag har aldrig haft en guldhamster och har inte fått hem min än så jag undrar vilket mått ni har till era guldisar?
#4 på burar?
Hålet på min guldhamsters ingång är ca 5cm.
#5 Nej till boet! Där den lilla sötisen ska sova =)
*putt* Vill gärna ha några mer svar på diameter på guldis ingång. Gärna även hur stora era hus är. Tänkte göra 18x18x15 till min (längdxdjupxhöjd), är detta för stort? Vill inte ha alldeles för stort.
*putt*

Vi snickrade ett bo som var 10(h)x15(l)x10(d). Han hade ett större innan (2 liters glasslåda), men den var så stor att han "levde" där inne… Gjorde kisshörn bla. Han ville inte gärna gå ut när han hade allt samlat på ett och samma ställe. Så vi gjorde boet ganska litet. Nu var vi begränsade till 10 på höjden pga övervåningen på minidunan, annars hade jag nog gjort huset något högre. Kanske 12x15x12?
Hålet ja, det är nog en 4-5 cm i diameter.