Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 792 ggr
Ebba-A
0

Bror + syster?

Somsagt misstänker jag att min Majsan är dräktig. Pappan är antagligen den nf lh hanen som hon bodde med i djuraffären. Vet inte om dom var syskon. Men om dom är det, vad kan konsekvenserna bli?

(förlåt för att jag skriver så många trådar nu, men jag gör lite efterforskningar :) )

Värd på Choklad iFokus

Curlys
0

Hamstrar är inte så jätte känsliga för inavel så troligen blir det inga konsekvenser. Men sen beror de ju på om de har varit mkt inavel på dem förut och så.

Många uppfödare använder sig av inavel (linjeavel) för att komma framåt i sin avel.

Ebba-A
0

#1 Okej, så i en generation är det inte troligt för konsekvenser? Då kanske jag kan pusta ut då :)

Värd på Choklad iFokus

Linda3046
0

Syskon har ju väldigt lika gener, så det som kan hända är ju att båda bär på en defekt eller sjukdom. Om en unge då ärver två anlag av det så kan den få defekten/sjukdommen istället för att bara vara bärare på den.

Har en kompis som fick hem ett dräktigt marvin från djuraffär, den ungen var helt normal. Sen fick den ungen barn med mamman trots att den var kastrerad och de ungarna verkar också vara normala.

[PixelMollan]
0

Hade en hona som rymde in till sin bror. Det blev inga konstiga ungar alls, alla överlevde och blev stora o friska :) Alla hamstrar härstammar ju från samma föräldrar. De tål sånt otroligt bra. Men har man väldigt mkt otur så bär på något mindre bra som uppkommer.

Ebba-A
0

Okej :) Vet ju inte alls om det är hennes bror som är pappan. Men jag kan ju pusta ut iallafall.

Värd på Choklad iFokus

[BARABAZ]
0

Sa de i affären att det var hennes bror? Hamstrar som kommer från grossist är inte alltid syskon. De flesta butiker vill ha många olika färger så ungar i samma ålder från olika kullar delas upp hos grossisten och skickas sen vidare till butikerna.

Vad det gäller inavel, så tycker jag inte du ska oroa dig för det. Det skapar som tidigare nämnts inga defekter i sig, utan tar bara fram till ytan vad som redan finns där, fast kanske dolt.

Däremot vill jag påpeka att inavel definitivt inte är något man ska använda sig av utan att ha ett väldigt klart syfte med det. Man kan förstärka goda egenskaper med hjälp av inavel, men kruxet är att man även förstärker de dåliga. All or nothing. Det behöver inte vara något så drastiskt som just ärftliga sjukdomar och defekter, men det är inget man ska ta till bara för att en släkting råkar finnas tillgänglig och det kanske är det lättaste, utan bara när det verkligen är den bästa partnern just för den hamstern.

Flera svenska uppfödare använder sig av inavel, många har inavlade hamstrar men det är få som använder sig av regelrätt linejavel. Det är nämligen inte "lättare inavel" som är en vanlig missuppfattning, utan en specifik arbetsmetod man använder sig av. Alltså inget mått på inavelsgrad. Jag vet på rak arm ingen nu aktiv uppfödare som verkligen linjeavlar i ordets rätta bemärkelse. Någon annan som vet?