Hjälp- Hon blöder!
Såg nyss att gamla Greta blöder ifrån slidan!
Det är rent blod och inget slem eller så. Kan tillägga att hon är inte parad/dräktig pga ålder.
Har hört att någon har pipigt men inte fattat vem, trodde först att det var dvärgarna men det var det inte, utan det måste ju vara Greta.
Är det livmodersinflamation hon fått?

Mest troligen så tror jag nog att det är livmodersinflamation.. Vet att det var nån som nyligen hade det på sin ena hona och gick till vetten och fick medicin. Vet dock inte hur det gick sen..
// Nathalie

Eller har hon fått urinsten, urininfektion eller njursten? :\
Hon är ju 1½ år gammal, klarar de att överleva en infektion?
Och hur tusan får man i en hamster medicin??

#3 Viktigast är ju som sagt just nu att hon får i sig rejält med vätska, det är nog det enda du själv kan göra just nu.. annars blir det vet att gå till :\

Ingen aning på båda frågorna.. :P Men 1½år då kanske det är "onödigt" att låta henne genomgå medicin tvång.. Fast vem vet hon kanske skulle gilla medicinen.. ;)
// Nathalie
vet inte hur det är hos hamster, men katter/hundar får ju en mer slemmig flytning som är missfärgad åt det bruna hållet tex.
Det hos Greta är rent blod :(

Har för mig att det var Mickis som hade den hamstern så du får väl skicka ett sms imorgon lr nått och höra om hon har nå bra tips?!
// Nathalie

#6 Min honkatt fick livmodersinflamation då hon bara var några få månader gammal och då kom det ut en brunaktig frätande vätska ja :\
Så det verkar ju skumt att det är rent blod hos Greta :( Hoppas hon kan överleva och inte behöva ta till med allvarliga saker :\

Ja, det var Michaela på Ulltussens. Hon fick medicin iallafall, vet dock inte hur det gick sen.
Hmm, ja den erfarenheten jag har av livmoders inflammation är att de behöver operera bort livmodern :(

#10 Ja, tyvärr är det så :( så min kise här hemma har ingen livmoder :\
Och det är ju alltför stort ingrepp tyvärr på en liten hamster :(

se till att hon står varmt, värme lindrar värken.
ge mkt gurka å annat vätskerikt som hon gillar så hon får i sej mkt vätska.
vätska är viktigare när de är sjuka än själva maten.
med för lite vätska kan de torka ut å sjukdomen blir värre,plågsammare.
vet att du jennie kan mkt skriver ändå ut mina råd då det kanske hjälper nån annan vid ett senare tillfälle.
tyvärr kan ju inte hamstrar berätta vad som är fel så man får bara gissa.
du kan ringa en vet å rådfråga.behöver inte vara din lokala. roslagstulls är bra på smådjur lika så marhagens.

#12 Det här är väldigt bra information för alla som har honor. Även om man har kunskaperna sedan tidigare så är det, för min del i alla fall, aldrig fel med repetition.
åh gud.. det låter hämskt! :O
Hoppas det går över jennie ):
Oj, hur har det gått med Greta?
Stackars dig, och stackars Greta!
Är du säker på att det är från vagina hon blöder? Jag har inte haft livmoderinflammation på hamster mer än en gång, men den honan fick en brunaktig flytning som luktade väldigt illa. Jag vet inte vad en veterinär skulle kunna ordinera för medicin som skulle kunna hjälpa. Som alltid med hamstrar (än mer med en ägamling) är det också så att när det rör sig om någon sorts antibiotika är risken stor för att bakteriefloran i magen ska slås ut tillsammans med det man vill komma till rätta med. Följden blir i så fall en kraftig diarré som är svår att rå på i sig och även leder till uttorkning, vilket smådjur klarar förhållandevis dåligt. Även om man ger A-fil och tillför vätska för hand, är det trickigt.

#7 #9 Ja det var min hamster, hon fick medicin i 10 dagar, det gick jättelätt och hon blev bättre. Antagligen är det livmodesinflamation och det bästa sättet är ju at toperera bort livmodern, men med tanke på att det är svårt att söva hamster, plus att din hona är som min, lite äldre(min är ett år, lite mer) så blir det nog svårare för dom att klara nedsövningen. Veterinären sa att vi provar med medicinen och blir hon inte bättre så är det ingen ide att försöka :(
Hon sa att man kan få ett par extra måndaer, och det är ju det jag vill ha. Så hon får bli gammal av sig själv å dö lugnt å fint. Men tidigare såg jag att det var lite blod igen, och jag ville ju att hon skulle bli frisk.
Porva att gå till veten å få antibiotika. Min Qasala tog medicinen utan problem. Du kan iaf få lite xtra tid.
Men sen är det ju inget som säger alldeles säkert heller att det är just livmodersinflammation, det kan ju vara något annat, men det får man inte reda på om man inte röntgar å hela faderullan. (och det har jag tyvärr inte råd med
så det fick bli för mig att prova medicin.(allt som allt gick det på 800 ändå)
Hoppas det löser sig för dig..
Oj, här fick jag veta att et var bara att avvakta eller avliva på en gång.
Eftersom hon ändå var så pigg och busig valde jag att avvakta, och det är jag glad för för att det slutade komma grej.
Fick blid på mig själv och det var blod på hennes hustak. Sedan så dagen efter jag skrev denna tråd råkade jag "trycka till" på hennes mage när jag skulle kolla till henne, och då verkade det som att jag tryckte ut sån där slemsörja *blä*
Hon mår iallafall bra nu, och jag vet inte vad det var för något.
Skumt, men tur att hon mår bra nu :)

Hoppas det inte var nåt allvarligt. Iblnad önskar man hamstrarna kunde prata.