Svårt att sälja hamsterungar?
Hur upplever ni att det är att sälja hamsterungar?
Är det svårt att få dem sålda?
Eller blir de sålda med en gång? :)
Lämnar ni dem till djuraffärer om de inte blir sålda eller behåller ni dem tills nån vill köpa dem? :)

Jag tycker det går lite segt om man jämför med för ett år sen.
Okej! men sen kanske det beror lite på vart man bor. Som tex i sthlm så finns det ju så många uppfödare så hamsterhöpare har ju jätte många att välja mellan.
Men i närheten av mig så finns det inga alls, den närmsta ligger 15mil bort. Så det kanske är lättare att sälja här :) hoppas det iaf.
Tycker det varierar. Det beror helt på om folk vill ha lh, kh, färg osv. Ibland har jag vad folk vill ha och ibland inte.
Ibland tror de att det är dvärgar jag har när det är guldar osv.
Iof så har det varit segt som kola under hösten, men jag har förstått det som att det är detsamma för andra uppfödare som håller på med hundar, katter osv.
Det produceras sådana mängder med hamsterungar numera, och det i kombination med att det omplaceras många hamstrar gör att marknaden blir mättad förr eller senare.

Det har varit olika. Mina första kullar gick det ganska långsamt att få sålt. Men nu i höstas hade jag tre kullar. Jag behöll en från varje kull och resten såldes privat. En kille som är född i slutet på okt. var fortfarande kvar i januari och då var jag ju så kär i honom så jag behöll honom med. Då var han ju 12v när jag bestämde mig för det. Men annars blev alla i kullarna sålda ganska snabbt. Jag tror att det handlar mycket om tajming. Många som söker hamster ska ju ha en "precis just nu meddetsamma". Har man ingen kull just då väntar de ju inte utan går till nästa och köper där. Och är man många uppfödare i samma stad som har kullar samtidigt och kanske tom med samma färger då kanske det blir lite knepigare.
Men som Imasy säger, många uppfödare av andra sorters djur har det jättesegt just nu. Varenda chilla-uppfödare sitter med ungar kvar som borde flyttat för länge sen.
En annan sak som jag tror kan vara en anledning till att det går trögt är att här uppe är det så "nytt" med hamster uppfödare, och som dessutom lämnar med stamtavla på djuren.
Tror många inte vet att jag/vi existerar utan de går av ren vana till zoo.

att få ungar sålda är lättare än att omplacera hamstrar över 4mån.
i vissa kullar har en el två blivit osålda å varit sega att bli av med.
ibland har jag sparat två för att lättare kunna välja ett snyggt djur, att sen få den andra såld har varit svårare.
alla vill ha ungar.
är jag engagerad å anonserar å fotar så mkt som många kräver (de nöjer sej inte med fyra fem bilder utan vill ha hundra)då blir jag lätt av med kullen på nolltid men är jag slöare då får jag nån eftersläntare vilket är helt naturligt.
sen har jag fått nån kvar länge pga att folk bokat eller skutit upp hämtningen flera gånger å tillslut hört av sej å avbokat.
tycker det går mode i färgerna. ett tag ville alla ha ljusa hamstrar nu är det efterfrågan på mörka och nf igen.

Jag tror att det spelar stor roll på vart man bor, om det är stor efterfrågan ock sånt.
Sen tror jag även det spelar roll vem det är som ska köpa en hamster, om man använder sig av internet för att söka fram en, och då kan hitta fler .. eller om man som imasy säger, av ren vana direkt vänder sig till en djuraffär istället.
Det kanske är lättare att få sålt om man sätter upp lappar på mataffärer med bilder i annonsen, för där passerar det ju många barnfamiljer :)

ett bra säljsätt är mun till mun metoden.
man säger att köpare gärna får ge ut telnr å mailen till de som de hör går i hamstertankar.
jag har fått många köpare på det viset.
sen vet de ju att djuret får komma hit om de behöver semestervakt el om det visar sej att de har allergi tom när de tröttnat på sin vän.ger man återtagande garantier så pratar folk om det och nöjda kunder sprider ut att man finns.
mun till mun metoden är väldigt effektiv.
Är det nån av er som har lämnat till djuraffär om ni inte fått sålt?
Jag har lämnat till en djuraffär, även om jag får majoriteten av dem sålda privat.
men iförsig, det borde vara svårare att vara te.x upfödare där jag bor gotland, det är ju en ö och manär tvungen att åka båt hit föratt skaffa hamstern. iförsig båt är billigt om det är det man letar efter är p gotland, tror n att det nånsin skulle gå att sälja en kull på gotland.. :S?
annars är ju det andra valet djuraffär.. :P
#13 Å andra sidan är du kanske i helt ensam majestät där och får därmed totalt monopol på hamstersäljandet.