Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 975 ggr
Ebba-A
0

Para hamstrar med brutet band?

Jo i tråden om bandade hamstrar så kom jag och tänka på en sak.  Bör man para två hamstrar med brutna band? Eller får man para en med brutet band? Eller avråder typ Svenska hamsterförbundet det? Får man ställa ut hamstrar med brutet band? Får dom minuspoäng för det?

Jag tycker personligen inte det är nått fel med hamstrar med brutna band.

Värd på Choklad iFokus

membeel
0

Jag har en hane med brutet band, han har bara lite vitt på sidorna, det går inte ens upp på ryggen på honom, jag har iaf parat honom med en hona med helt band.

Det som finns inom SHF är väl att man inte ska para bandat + bandat om och om och om och om igen .. då finns det risk för att bandet börjar täcka hela hamstern .. om jag inte minns fel ;)

UlrikaD
0

Enligt avelsreglerna ska du inte para bandat med bandat. Det gör att bandet blir mer och mer utbrett så det täcker mer och mer av hamstern. Det är inte önskvärt. Om du parar en hamster med brutet band och en hamster utan band så kan du få hamstrar med hela band. Likasom om du parar en hamster med helt band med en obandad så kan du få hamstrar med brutna band. Det kan bli vilket som där. Vet inte ifall man får avdrag på utställningar för brutet band men du får iallafall mer poäng för en med helt band.

Ebba-A
0

#1 Okej,då vet jag :) Men ja nu ska vi se. Om jag parar två bandade hamstrar, och får en unge med ett helt band så parar jag den med en annan hamster som ochså är bandad och så igen. Betyder det att jag får en trippelbandad hamster tillslut? ;)

Värd på Choklad iFokus

mocchino
0

Brutet band eller helt band spelar ingen roll det är samma gen det handlar om! Så brutet band är inget speciellt utan det är precis som vilket band som helst!

Men precis som membeel säger så är det en rekomendation ifrån shf, har jag för mig, att inte para på två bandade i flera generationer. Men detta gäller ju endast om du är medlem i shf.

På en pet bedömning får hamstern inte minus poäng då där endast ska bedömmas hur snäll, trevlig, go och i hur bra kondition hamster är! :)

Men däremot på en standard bedömning så får en hamster med ett band som inte är helt minus poäng.

Men jag säger det igen: Band som band! Det är ingen egen gen bara för att bandet är brutet utan det handlar om EXAKT samma gen! :P

// Nathalie

Ebba-A
0

Okej, tack för alla svar. :) Jag tycker faktiskt det är minst lika snyggt med ett helt som brutet band. Men det är ju bra att veta att man inte bör para varken två hamstrar med helt eller brutet band med varandra i flera generationer samt att det är samma gen.

Gud vad ni är kunniga om alla färger och teckningar Skrattande

Värd på Choklad iFokus

Royalz
0

Jag tyckte först att det stod i rubriken ' para hamster med brutet BEN' jag bara WHAT!!? sen  såg jag att det stod band :p

Ebba-A
0

#6 haha :) så dum är jag faktiskt inte, även om det kan verka så (a)

Värd på Choklad iFokus

Royalz
0

haha ;)

bblomquist
0

#6 haha samma här,

men de borde inte va något stort problem tycker ja