Konstig brunst?
Hej!
Har en hona som jag har försöka att para i ungefär en månad nu sedan hon var 4 månader gammal, men hon verkar inte acceptera hanen och beter sig inte riktigt på samma sätt som mina andra honor vid brunsten, så tänkte fråga här nu om detta är ett normalt beteende.
Det hela går till ungefär så här:
Jag tar upp henne och kollar så att hon brunstar, luktar på det lite speciella sättet och lyfter svansen när man klappar, vilket hon gör.
Jag sätter henne i en petbox och tar upp hanen och går med båda till vardagsrummet, låter henne nosa på hanen och hon börjar lukta bruns för fullt, hanen blir ivrig och jag sätter ner båda på soffan.
Hanen börjar nosa på henne och han springer hela tiden efter henne med nosen i hennes bak och hon har svansen uppåt, men står inte stilla, efter någon minut stannar hon till och hanen börjar slicka på henne.
Då vänder hon sig om, ser nästan äcklad ut och springer därifrån, med hanen efter sig. Det luktar fortfarande brunst om henne.
Några sekunder senare står hon stilla igen, men nu med baken neråt, hanen slickar henne igen och hon lyfter ena framtassentassen och ser lite irriterad ut, går runt hanen och biter tag i hans ena bakben, drar honom på rygg och lägger sig själv på rygg och så ligger de stilla sådär medans jag måste peta på henne för att hon ska släppa.
Hanen verkar inte bry sig om att han blir biten och han får heller inget sår, det verkar inte vara något "dödsbett" men det ser inte så kärleksfullt ut heller.
Jag särar på dom så snabbt jag kan, kollar honan igen och hon har slutat brunsta - helt.
Det hela tar ungefär 5 minuter, alltså verkar hon bara ha en brunsttid på 5 minuter också (jag kollar alltid så hon inte börjar visa tecken på brunst igen senare samma kväll men det gör hon inte). Känns lite konstigt då de andra honorna brunstar i iaf. tre timmar minst.
Hon brukar visa tecken på brunst var 3:e till var 5:e dag, men jag kollar henne varje dag för säkerhets skull.
Vad kan det vara som är fel? Hanen? Gör jag fel? Har i alla fall en månad på mig innan hon blir 6 månader, om jag kan ändra något så vore det kanske bäst att jag gör det nu innan det blir för sent dvs.
(Honan är pigg, glad och sällskaplig i övrigt)
Jag vet inte :/
Gjorde en lite slarvig teckning på hur det ungefär ser ut sekunden som jag särar på dom, honan biter tag i hanens ben, drar honom på rygg, gör själv en kullerbytta och lägger sig på rygg, och hanen ser helt oberörd ut. Detta strax unnan hon slutar brunsta för de 5 minutrarna hon nu tydligen brunstar.
Normalt beteende?
Kanske du missat hennes högbrunst?? Kanske hon ej gillar han… Jo d e faktiskt möjligt… vissa honor väljer noga sin hane… Kanske du helt enkelt måste hjälpa till lite?? Ibland kan det bara behövas att du, när hanen närmar sig honan, e där å stryker henne över ryggen så hon ställer sig så han kan kliva på… å det kan behövas flera ggr…
E helt säker på att det e med hamstrar som med andra djur, att kan de inte det riktiga kroppsspråket å e tyyyydliga så kan de bli ratade.. det e ju som med min Truly nu, har ju försökt med henne å min Q-Tip i typ 2 månader… men han fattar ju nada… ville inte byta hane men ibland e det så… böt till Nallebjörnen som minsann var tydlig nog å visa var skåpet ska stå… Lycka till!!
#3 Jo har funderat på att byta hane… Har två hanar här som är tillräckligt gamla, Fievel då som jag nu försöker med henne, men han är ju så försiktig mot henne, har funderat då om jag ska ta den andra hanen, spara en hona från den kullen som jag låter träffa Fievel, men det var ju just Fievel/Hallon, båda är också viltfärgade medans den andra är svartbaserad, iofs är han 50/50 med en del creme bakom sig lika så med Hallon, i Fievels stamtavla är det mest viltfärgar och lite cremebaserat bakom, vill ju inte blanda för mycket heller, Fievel är ju umb så jag hade hoppats från början att få spara en rost/cinnamon umb efter Hallon. *tänka så det knakar*
Om högbrunsten, har en fråga där också, kan de sova över brunsten? Sist hon brunstade var igår, skulle byta vatten och hon sov som en stock, och hade sovit ett tag, men det luktade brunst över hela buren. Hade inte jag väckt henne med att byta vattnet så hade hon säkert sovit ett tag till.
Tack så mycket!
Ja du ser… Fievel låter lika "ämlig" som min Q-Tip… vissa honor bryr sig ju ej om det medans vissa kräver en mer "karlakarl" med tydligt kroppspråk… hihi…
Ja abselut…. tror inte förökningsinstinkten e lika starkt hos våra framavlade djur som i naturen… så det e lite mer: ähhh kan väl lika bra sova dårå.. jag vet inte säkert men skulle tippa på att det e så…
iih va skumt ninja grepp o: