Myt eller Sanning?
Hej!
Jag har läst igenom en hamsterbok inför mitt första köpt av hamster. Den heter Hamster - Lycklig och frisk och lanserades 2004. Nu är det så att det står mycket i den här boken som jag undrar är sant eller om det inte stämmer.
Så svara gärna om ni vet svaren på dessa saker. Myt eller sanning. Då jag gärna vill veta vad som stämmer och inte.
1. Man får ej väcka en hamster under dagtid då hamsterns livslängd kan förkortas dramatiskt?
2. Olika fäger på hamstrar ger dem olika karaktärsegenskaper? Ex, Creme = tillgivna, Nf = robusta mm.
3. Buren får ej stå i drag eller sol?
4. Ett bra bäddmaterial är hö? (Är inte det farligt för deras kindpåsar)
5.När du köper en hamster bör du endast öppna buren för att ställa in mat och vatten, ej ta på den. Då den behöver vänja sig väldigt sakta?
Sådär, skriv och förklara, sanning eller myt!
1. Man får ej väcka en hamster under dagtid då hamsterns livslängd kan förkortas dramatiskt?
Har hört detta, men sant eller inte vet jag inte?
2. Olika fäger på hamstrar ger dem olika karaktärsegenskaper? Ex, Creme = tillgivna, Nf = robusta mm.
Har aldrig hört nåt sådant, och alla mina är lika trevliga trots att de har olika färger.
japp, det stämmer.
Inte alls bra att ha till hamster, inte hamstervadd heller för den delen ;)
5.När du köper en hamster bör du endast öppna buren för att ställa in mat och vatten, ej ta på den. Då den behöver vänja sig väldigt sakta?
Jag låter de alltid de få varva ner i ett par dagar när de kommer till mig så de får vänja sig vid nya hemmet.
Är det livsfarlig med drag. Kan man ha hamstern i vardagsrummet och har öppet ut ett tag eller, eller är det sträng förbjudet?
1: Nej man ska inte väcka hamstern dagtid, då dens livslängd förkortas med 40 %.
2: Nae det tror jag är myt.
3: Nej, detta kan göra hamstern förkyld/överhettad.
4: Nej det är farligt för kindpåsarna ja.
5: Ja det är bra att låta den va första dagarna i buren. Ha helst buren färdig-inredd när hamstern kommer hem.
Hoppas det hjälpte! 
Ja, tack fortsätt gärna med att svara! Men jag trodde, enligt de jag pratat med, att det är okej att väcka den men att man sedan någong gång måste låta dne sova. Så jag får inte väcka den då jag kommer hem från skolan vid 15.00? ^^
#4 Jo nån gång skadar väl inte ;)
#5 Är grymt intresserad att höra vart du hört att de förkortar livslängden med 40 % ?
#6 Hehe okej .. det tåls att fundera på.. antingen var det här på HiF eller någon annanstans.. *minnesförlust* 
Jag vet inte om jag tror på det.. eller mest troligast så tror jag inte ett dugg på det.

Jag håller med Imasys svar
#8 Okej..
nae jag vet inte om det stämmer.. men förkortas gör deras liv iallafall ;)

man skulle ha ett test där man har två hamstrar och den ena väcker man på eftermiddagen och den andra låter man va. fast om det skulle bli ett bra test så krävs det nog kanske fler än två hamstrar som försök.
jag väcker ju många av mina, men främst av den anledningen att de antingen sover väldigt länge(dom flesta brukar vakna av sig självt när jag kommer och stökar i köket) eller att jag kommer med mat.
Vad jag tror om saken:
_1. Man får ej väcka en hamster under dagtid då hamsterns livslängd kan förkortas dramatiskt?
_Både sant och falskt, att småbarn med sin första hamster går och tar upp hamstern var 10-20:e minut, lägger ner hamstern och gör något annat innan hon/han springer och tar upp hamstern igen = livslängd förkortas av stress = skrämselmening till att man ska låta hamstern få sova som han/hon behöver.
Att väcka vid speciell tid varje dag gör nog många som också har fått riktigt gamla hamstrar…
_2. Olika fäger på hamstrar ger dem olika karaktärsegenskaper? Ex, Creme = tillgivna, Nf = robusta mm.
_Falskt, har inte heller märkt något sådant. Min creme på över ett år är ett energiknippe och har inte alltid tid att vara tillgiven. *S* Medans de med viltfärgerna är lugna… Tror det bara är från hamster till hamster.
_3. Buren får ej stå i drag eller sol?
_Sant, drag kan göra hamstern förkyld, sol har jag dock inte hört någonting om?
_4. Ett bra bäddmaterial är hö? (Är inte det farligt för deras kindpåsar)
_Falskt, kan som sagt skada kindpåsarna…
_5.När du köper en hamster bör du endast öppna buren för att ställa in mat och vatten, ej ta på den. Då den behöver vänja sig väldigt sakta?
_Sant, gäller väl framförallt zoohamstrar som inte blivit tama hos uppfödaren.
#12 absolut så förkortas livslängden om hamstern ska ha det på det sättet. håller helt med dej.
#11 hade gärna sett ett sånt försök göras så man verkligen vet bevisat hur det är.
Men väcker man hamstern ungefär samma tid varje dag så tror jag inte alls på att livslängden förkortas. Det är en vanesak och hamstern sover istället alla sina timmar en annan tid på dygnet.
Jag väcker min Totte runt 4-6 tiden och det funkar bra. Men hamstern ska självklart få sova ostört på dagarna utom vid veterinärbesök eller utställning.
Det har jag heller aldrig hört något om.
Sant! Inte i drag då den blir förkyld men sol har jag aldrig hört något om.
Nej!Hö skadar kindpåsarna. Toapapper är ett bra bäddmaterial.
Sant!
#13 Nej jag menade inte om man vänjer hamstern vid det , då förkortas dens liv ju inte
Jag menade som Tazzar sa ungefär. 
Detta med sol tror jag de menar att man ska inte ställa buren i stekande solsken.
Självklart ska ju en hamster så ljust, men för starkt varmt solsken tror jag i värsta fall göra att de dör av solsting/värmeslag, främst på sommaren iallafall.
Anser ni det är fel av mig om jag väcker min kommande hamster vid 15.00 tiden varje dag, och då även byter toa, ger mat och grönsaker mm.

på fårga nummer 2 vet jag att det finns en färg, Sköldpadd!
Dom är ofta mycket aktivare.
#17 Som flera har skrivit så har det sällan hänt någonting om man inte väcker stup i ett.
#18 Min skp är hur cool som helst, jag tror inte temperament har med färger att göra.
1. Jag tror inte det förkortar livet dramatiskt, som Tazzar skriver så gäller det bara om man väcker hamsern stup i ett. Men om man väcker hamstern efter skolan ibland så skulle jag inte tro det är någon fara.
2. Jag tror inte färgen har någon betydelse. Det handlar nog mer om individer, en del hamstrar är lugna, andra spralliga o.s.v.
3. Drag ska man undvika helt, eftersom hamstern kan bli förkyld. Buren ska inte heller stå i stekande sol som Imasy skriver.
4. Det finns de som använder mjukt ängshö som bäddmaterial, men jag tycker att toapapper är bättre eftersom hö kan skada kindpåsarna. I djuraffärerna finns det även något som kallas hamstervadd/nest som också ska undvikas!
5. De är bra att låta hamstern göra sig hemmastadd innan du börjar plocka upp den. Att ge den godis, t.ex solrosfrön ifrån händerna och prata med den, kan däremot gå bra för att den ska känna sig tryggare med dig.
Hoppas du fick svar på dina frågor och lycka till med framtida hamsterköp. Du har gjort ett bra djurval. 
Hoppas det inte blir off-topic här nu, men varför ska man inte ha hamstervadd i boet? *bli lite orolig*
#21 Det jag har hört talas om hamstervadd är hamstrar som trasslat in sig och brutit benen, även hamstrar som kvävts med hamstervadd i kindpåsarna.
jag tror inte på den där 40% saken.. :s
Alltså, när jag var liten, i slutet av 80-talet och hade en massa hamstrar, så var den enda lärokällan EN bok som biblioteket hade, och den var väldigt ino-fattig om man jämför med vad som finns idag.
I den boken så stog det att ville man ha hamstern vaken på dagtid, så skulle man hålla på med hamstern på dagarna så att den tillsut vände på dygnet.
Jag gjorde ju såklart så, och jag litade ju på att det som stog i boken var sant, för några andra källor fanns inte. En av de första hamstrarna jag hade, vart utsatt för denna "behandling", och han vart nästan 3 år gammal. Ingen av de andra hamstrarna jag hade dog i förtid heller, utan de vart ca 2 år allihop, men visst så dog väl någon enstaka tidigare pga sjuksom.
Så om jag hade tur, eller om detta bara är en myt vet jag inte. Men jag kan väl säga som så, att jag har haft så många hamstrar under min uppväxt att jag har tappat räkningen.
En annan sak som vi vet idag men som jag inte kunde lära mig då, var just vikten av tillskott i form av pasta, grönsaker mm. Nu fick de väl det visserligen endå flera gånger i veckan just för att de tyckte om det och att jag tyckte om att skämma bort de små med lite gottis.