Hamsterhane
Hejsan Jag har för ca 2 ve3ckor sedan köpt en hamster hane på 9 veckor i en djuraffär. Innan hade jag en hona som var köpt ifrån en uppfödare. Min hamster hane e lite rädd av sig men jag har ändå tagit det försiktigt och han är väldigt nyfiken på en och kommer fram och klättrar på en och undersöker en. Nu är det sså attt han bits och när han bits reser han upp sin svans rakt upp och stryker baken mot de tex hjulet om jag kommer nära det occh när han är ute och springer och börjar gnaga på tapeten och jag ska ta bort honom så reser han upp svansen och biter mig, vet ej om det beror på att han känner lukten av den förra honan i lägenheten ? någon som kännedr igen detta beteende hos sin hamster ?

det är en försvarsställning de har när de står med rest svans.
de vill se stora å farliga ut.
han vill skrämma bort dej men eftersom du inte blir det minsta rädd för en liten rest svanstipp så förstärker han det med bitande, det känns ju å då borde du ju fatta å bli rädd tycker han.
börja om å låt han vara i buren. prata mkt med honom i några dar. sätt sen in handen i buren, är du rädd för att bli biten ha då en vante på dej. det viktiga är att han ska lära sej å bli van vid att du kan vara där inne å rota runt i spånen el städa. när han vant sej vid det då kan du börja låta han få nosa på din hand. när det går bra så lyft honom å sätt ner. öka sen lyftet tills du kan hålla så länge att du kan lyfta ut honom.
ett bra sätt att få honom tam är att när du ger fröblandningen håller du den i din hand en stund då drar den åt sej din doft å hamstern vänjer sej vid din doft som nåt positivt.
lycka till