Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1851 ggr
[Hamster95]
0

Ihopklibbat öga

Idag när jag skulle städa buren åt  Totte så uppt'ckte jag att höger öga var helt ihoppklibbat, han kunde inte öppna det själv utan jag fick "dra isär" ögonlocken för att han skulle se något, baddade sen med en fuktig bomullstuss på ögat, han verkar pigg nu, ögat är lite rött men inget man tänker på.

Vad kan detta ha berott på och hur ska jag göra om han har klibbiga ögon i fortsättningen

Alexandra-S
0

Hur gammal är totte?
Min förrförra guldhamster hade så,
men sen efter en vecka dog hon, men hon var 2 ½ så det är ju nästan ovanligt lång tid för en guldhamter, men.
Inte för att skräma dig, men tänkte bara om det var så att totte börjar bli gammal. :/

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[Hamster95]
0

Nej nej han är absolut inte gammal.

Han är bara 5 månader, född augusti 2008.

Men jag har ju förberett mig på slutet, det värsta är att om hand dör nu på vintern måste jag kremera något jag absolut inte vill =(

Alexandra-S
0

Okej, men då är det nog ingen fara tror jag inte!
Men har du vanligt spån, eller srån som är som "pellets", om han har vanligt spån kan han ju ha fått in nåt sånt i ögat och det har börjat vara och sen att det klibbar ihop sig?

Men jag tycker inte du ska oroa dig för mkt på att jan ska dö! :)

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[Hamster95]
0

Hur mycket kostar behandling på Roslagstull?

Tänkte ev. vända mig dit om det blir tal om behandling ev. avlivning

Linda3046
0

#4 Har bara hört att dom är dyra, fast dom ska vara väldigt kunniga om smådjur :)

Men jag tycker du ska avakta först och se om det kommer tillbaka, kan ju ha varit något tillfälligt. Om det kommer tillbaka kan du pröva att badda med koksaltlösning innan du tar honom till veterinären för det brukar hjälpa i många fall. Undvik att dra i ögonlocket, utan badda bara, för ofta brukar de kunna öppna ögonen själva efter ett tag.

Sara87
0

Det kan bli så ibland, behöver inte va nåt allvarligt. Blir ögonen väldigt rinniga, kleggiga å det återkommer ofta kan det va ju förkylning eller ögoninflammation. Just nu tror jag att du bara behöver hålla koll :)

elvissspringsteen1
0

mina har haft så någon dag ibland då har jag gett noviform en eller två dagar å sen är de helt borta:) den e jättebra.