Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2177 ggr
Tazzar
0

Finns det seriösa grossister?

Hej!

Var på Bromma zoomarknad igår där vi kikade in i djurrummet lite snabbt, tyckte att en hamster jag fick syn på såg väldigt fin ut men det var mycket folk där och rörigt i övrigt, mycket såg jag inte så jag gick bara förbi sedan.

Tänkte lite på hamstern när jag kom hem och tittade på deras hemsida om det står någonting om var de kommer ifrån.

"Vi har ett stort urval av smådjur från seriösa uppfödare.

Vi tar bara in djur från seriösa uppfödare med kontrollerad avel. Alla djur är ungdjur som kommer till oss när de blivit avvanda från mamma."

Tänkte då att de tar in från någon/några speciella privata uppfödare.

Idag åkte vi dit igen för att köpa kattmat och Toa-Lätt, så vi passade också på att fråga vem dom tar in hamstrarna ifrån, och fick svaret att alla djur kommer från Imazo, och att de inte tar in från privata uppfödare för att inte få in några okända bakterier.

Tittade in i djurrummet sedan, idag var det inte så mycket folk alls så jag tittade ett tag. En hamster tyckte jag se att hon var en offwhite roan och gick dessutom omkring med stängda ögon hela tiden (roan/roan-parning?), en annan hade svansen uppåt även när hon/han sov (svansknyck?), en av råttorna hade bara en halv svans (har väl inget med själva aveln att göra iofs).

Finns det grossister som kontrollerar vad det är de avlar på? Kan ha sett fel på hamstrarna, har väl inte hört det bästa om grossistuppfödningar.

[findusen]
0

jag tycker åkello verkar bra.. har varit ute på hans gård men dock inte inne bland djure.. har tatt djur därifrån någon gång till jobb och då har det varit bra djur!bland annat min guldhamsterhona clara kommer därifrån, hon är jättetrevlig =)

[PixelMollan]
0

jag har varit på åkellos gård också, jag fick även en visning av en kille där :) Jag är inte nöjd, det är jag inte! MEN jag trodde det var värre. Nu såg jag inte vilka djur som satt med vilka (typ färger o sånt) utan fick kolla överlag hur alla djurarter bodde. Marsvinen var dom jag tyckte hade det bäst, helt klart. Långa rader där dom kunde springa och busa. Dock har vi gfått pälsätare från dom så sjukdomar går de ju. Men dom kunde iaf röra på benen :) 
Hamstrarna däremot bodde enligt mig för trångt. I stora labbburar.. nu ver jag inte ritkigt måtten men iaf på tok för långt i tak. Det jag la märke till var att hamstrarna var stora o fina. Blev speciellt förtjust i en choklad bandad LH hane som verkligen var stor :) (kanske var fett, vad vet jag).
Djuren fick iaf anpassad mat, hamstrarna hade tom en extra majskolv var att gnaga på.

Ja.. jag vet inte vad jag tycker, men de hade det inte så farligt som jag faktiskt trodde. Men det är ju långt ifrån perfekt. Ang aveln så har jag ingen aning, dom säger att dom är kunniga men har sett alla möjliga konstiga hamstrar från dom.

Linda3046
0

Min skola köper djur från Imazo. Han djurskötaren beskrev typ aveln såhär: "Dom sätter ihop två hamstrar och kollar vad det blir."

mocchino
0

Roligt att dom säger att dom tar därifrån pga att dom inte vill få in "okända bakterier".. Vet en som helst INTE tar från Imazo just för att dom då har fått in löss lr kvalster lr nått sånt på djuren då.. Så dom tar helst in från privata uppfödare.

// Nathalie

[findusen]
0

imazos djur är iaf inte hanterade.. och visst brukar man få ohyra från grossister^^ så det brukar bli ett bad och en nogrann koll innan dom (marsvinen vi tagit in nån gång då) hamnar bland våra andra… hehe.

vet inte hur det är på åkello, om dom hanterar sina djur.. har som sagt beställt 3 hamstrar, 4 marsvin och ett gäng engelska undulater därifrån och en hamster är kvar i affären, han är väldigt tam nu, en har jag, hon är tam och en såldes, han är tydligen väldigt tam oxå. ett av marsvinen har jag hemma, han är väldigt gosig och inte vildare/mer svårhanterad än andra marsvin.. undulaterna är som alla andra undulater.. den ena satt på mitt finger när jag städade buren förra veckan.. så det är svårt att avgöra, för djuren jag har mött därifrån har varit trevliga så.. =)

[PixelMollan]
0

Inte en chans att dom hanterar djuren på åkello. Det är på tok för många för att dom ska hinna med. Vi pratar om 300 hamstrar, 200 marsvin, 500möss.. ungefär!

[findusen]
0

oj är det såpass :P okej, då har jag kanske haft tur o fått lätt-tama djur :P men dom kanske har en närmre "relation" till djuren.. jag menar, vi har rätt mycket hamstrar o liknande på jobb, men dom hanteras ju vid städning och sen brukar jag försöka varje dag att ta upp dom o sätta ner dom igen för att dom ska ha den mänskliga kontakten och inte bli livrädda för handen.. många av dom hoppar självmant upp i handen fastän vi inte hanterar mer än så… =) så är dom bara vana vid händer i buren (utfodring t.ex) så har dom lättare för att bli tama ju =)

Tazzar
0

Kul att de verkar ha det bättre än vad som sägs på grossister, men frågan är väl om de tänker på sådant som roan/vitmagad, satin/satin, ds/ds, svansknyck o.s.v. …

#4 Hah, ja. Låter nästan lite som om de tycker att grossister är mer seriösa än privata uppfödare, om de "bara tar in från seriösa uppfödare" d.v.s. aldrig från privata.