Allergisk mot spån?
Vad är det för symptom på hamstern om den är allergisk mot spån?
För sedan en vecka tillbaks har min hamster fått lite sånt där "kladd" på ett öga i taget så han inte riktigt kunnat öppna ögat, detta är när han precis är nyvaken men efter att han gått runt lite så är ögat öppet helt igen.
Betyder detta att han kanske är allergisk eller får alla hamstrar kladd i ögonen precis som vi människor?
(Han har levt med spån ca 2 månader nu)
Också undrar jag om man kan para en Caramell med en skp/vit eller en dominant spot? Står i artikeln att man inte ska para skp med caramel, men om man verkligen vill ha dom färgerna blandat då? Eller blir det något fel på ungarna?

jag tror att om han var allergisk skulle han nysa oxå, kan vara så att han kanske har en liten infektion i ögat kanske. rengör ögat åt han med koksaltslösning, hjälper inte det så behöver han nog nån salva från veterinären. bästa vore om du ringde en veterinär och frågade =)

och för att svara på din andra fråga, så tillhör ju skp-kategorin gult, och det ska man inte blanda med cremebaserat, vilket caramell är. det blir inget fel på ungarna men du får kanske ungar som ser ut att vara creme/caramell, men som är skp fast man inte ser fläckarna. och vill man ha skp hamstrar så vill man ju ha såna som det syns på, eller hur? =)
Okej jag ska pröva det angående koksaltlösningen och om det inte funkar ringer jag veterinären (=
#2 Jovisst, Men jag vill gärna skaffa en guldhamsterhona, och jag gillar speciellt de som är skp.
Så spelar ju inte så mycket roll om ungarna blir skp men man inte ser det, för jag vill mest pröva att ta en kull och så. Vet däremot att jag måste informera om att de bär på skp när jag säljer dem.
Men om jag skaffar en dominant spot då, kan jag få caramell ungar som är dominant spot och det syns?
Vet ju inte riktigt vilken färg honan ska ha än.
Det enda jag vet om min hane hittills är att hans mamma var Nf, har inte fått stamtavlan än.