Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 748 ggr
alorac67
0

Tokig hamster? (långt)

Hej!

Jag köpte en hamster i början av januari och har försökt att få henne tam genom att försöka locka fram henne med lite färska grönsaker. Hon har inte kommit fram frivilligt under tiden vi har varit vakna, har aldrig väckt henne utan har lockat fram henne när jag hört att hon har hållt på inne i huset. Vi lät henne var de första dagarna. I kväll när hon kom ut i buren började jag prata med henne och när jag lyfte bort burtaket, gick hon till ett av hörnen och klättrade ur själv in i min hand. Satte ner henne i en plastlåda som vi har leksaker i och hon bara sprang till hörnen och försökte klättra ut. Jag tog upp henne och satte ner henne i soffan istället så hon skulle kunna springa lite. Men hon bara sprang fram och tillbaka och försökte att antingen klättra eller "gräva" sig under och emellan soffkuddarna. Hon verkade sressad och satt inte still ett dugg. När jag hade henne i handen försökte hon hela tiden hoppa ur, men hon verkade inte rädd för mig.

Är det någon som vet varför hon beter sig på detta sätt och vad ska jag göra åt det?

Mvh Carola

bblomquist
0

jag tror din hamster ännu är rädd , osäker :)
du ska gå långsamt fram, fortsätt med att göra hand saken ibland. ta upp hamstern och gosa med den .. se till att hamstern är 100% säker med att tro på dejj :)

det är nog bara så att hamstern är osäker! eller stressad och rädd för vad som sker

MickiRosa
0

jag håller med. hamstern kommer nog lugna ner sig med tiden.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

petuina
0

En av mina som jag har haft sedan födseln var värst av alla i kullen i flera månader men nu är hon genom goo. Det är bara att säga hennes namn och göra ett speciellt ljud så vaknar hon med en gång och springer ut till öppningen. Prova och lär henne ett ljud också som jag har gjort med mina så när hon har lärt känna dig så kommer hon springa fram till dig som mina, speciellt Sally!

alorac67
0

Hej!

Tack för era svar! När jag kom upp igår så hade min 5-åriga son öpnnat buren och Agnes hade smitit ut. Det tog ett tag innan jag fick tag på henne och när jag släppte ner henne i buren så började hon klättrade på taket för att komma ut igen. Hon gnager på sidorna och så fort som jag tar av taket på buren hoppar hon ut.

Jag har inte haft henne i plastlådan något mer, har bara haft upp henne i handen en kort stund.

Mvh Carola

Wind80
0

Jag tror att det kommer ge sig med tiden. Är hon ny så är det ju så mycket främmande lukter och ljud så det är inte så konstigt att hon blir osäker.

När jag köpte Jeltsin (djuraffär) och fick hem honom så ställde han sig i attack-ställning. gav ifrån sig ljud och angrep mina händer med full kraft!!! Även fast jag hade hamstrar sedan tidigare så blev till och med jag rädd. Man ville ju inte så gärna stoppa ner händerna igen men jag insåg att om jag inte tar i tur med det så kommer han att fortsätta så.

Nåväl, hände bara ett par gånger till och sen var det ingen fara. Nu är Jeltsin min tamaste hamster och skulle aldrig drömma om att göra så igen! Men då, precis i början, var nog allt mycket skrämmande och obehagligt för honom… Vi människor är ju så mycket större än de små liven…