Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 658 ggr
maryQ
0

klor

Hej! Har läst i forumet här att man inte ska behöva klippa klorna på sin hamster, men nu börjar min Boris få lite väl långa klor tycker jag. Klorna bak är helt ok men det är de fram som oroar mig. Om man inte ska klippa, förslag på vad man kan göra så han "sliter ner" dem lite själv? 

/Maria

absoluutsofia
0

min har också fått långa klor, men han har långa bak ist :s

Curlys
0

Jo ibland kan det vara så att man behöver klippa klorna på sin hamster. Vanligast när de blir äldre och vanligare på dvärgar än guldar.

Man kan klippa klorna själv med tex en vanlig nagelsax. Det gäller bara att inte klippa för mycket så man klipper för nära pulpan, då kan det börja blöda.

Lycka Till!

Imasy
0

Om de är så långa att de håller på att växa tillbaka in i trampdynan så hade jag kortat av dem lite om det var min hamster ;)

Jag tror jag har läst någonstans att det kan hjälpa till att slita ner klorna om man ställer in en stor sten i buren som de kan klättra på. Viktigt är då att det står stadigt så inte hamstern kan välta den och hamna under den.

Någon som har fler tips och ideer?

Hamzter95
0

När min lilla dvärg fick långa klor så dom böjde sig klippte vi dom,, han vart jätterädd och började "svettas" när vi var klara var han helt blöt xD vi klippte med en marsvinssax annar kan man ta en vanlig nagelsax.

maryQ
0

Tack för tipsen! Nu har jag o min sambo med gemensamma krafter lyckats klippa ner klorna lite, svårt, för det här med att sitta still är ju inte en av Boris främsta egenskaper haha. Tänkte ta det i etapper,det är ju rätt jobbigt/stressande att bli "fasthållen", så framtassarna som var värst har vi gjort idag, så blir det baktassar om ngn dag . Boris svettades inte men han slokade lite med öronen o såg nästan lite stöt ut, men sen fick han sitt favoritgodis o lite kärlek så blev han glad igen :)

Imasy
0

Min hund har under alla år verkligen hatat att klippa klorna, och det har varit brottningsmatch varje gång.

Så jag har gjort så att när de behöver klippas tar jag en klo varje dag. Tar visserligen flera dagar att bli klar, men jag slipper ge henne onödigt obehag.

MickiRosa
0

Man kan lägga in en tom blomkruka i keramik, för den slipar ner klorna om hamstern använder den.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com