Struma?
Är detta något som hamstrar kan drabbas av? Vilka är symptomen i så fall? Har någon här haft en hamster som fått struma?

nä inte vad jag vet så har jag haft nån med struma.
hur yttrar det sej på smådjur?
vilka husdjur kan få det vanligtsvis?
#1 Läste att fåglar kan få det. Hittade inget om att hamstrar kan få det. Men det gäller ju att söka rätt också :P
Putt, ingen mer som har nå att säga om detta?
Struma är väl då det sätter sig i bukspottkörteln va? eller är det någon annan körtel?
Känner två st som har det, och den ena av dem har svårt att gå ner i vikt, och den andra kan inte gå upp i stället.
Tycker väl iof att hamstrar borde kunna få samma problem med över eller under produktion. Frågan är väl isådanfall om någon märkt att det är just struma deras hamster har? Det skulle ju krävas att flertalet obducerade sina djur efter döden.
Det stämmer, det är det som sätter sej på bukspottkörteln. Så vitt jag kan förstå är det enda man kan göra för att dra ner på symptomen att öka dosen Jod som finns i salt. Det måste ju innebära att drabbade hamstrar inte kan botas eftersom de inte får äta salt?

#4 och 5
Struma är egentligen inte namn på en sjukdom utan innebär att man har förstorad sköldkörtel, den sitter på halsens insida. En förstorad sköldkörtel kan producera både för lite hormoner och för mycket.
Obs! Ovan är en väldigt förenklad beskrivning av struma. ;)
Ja just ja, sköldkörtel va det ja :D Nån körtel i alla fall, tack för att du rättar oss ;)
Tack för rätt namn på rätt körtel :) Blandar alltid ihop dem. För visst är det väl så att det är bukspottkörteln som det är det sämsta stället att få cancer på? Lite OT sådär, men ;)

Jag googlade lite på hypo- och hyperthyreosis + hamster + veterinary men har inte lyckats vaska fram något vettigt ännu.

#8 Jag ber att få återkomma med svar! En god vän till mig är intestinalonkolog men åker idag till San Fransisco på konf för att förkovra sig mer om de olika tumörsjukdomarna inne i buken. :P
Detta kan dock vara läsvärt:
Då är väl allt som vanligt då ;)
Vad världen är liten :) Bara ett litet sidospår, så tänkte jag väl att det är väl i bukspottkörteln som Patrik Swayze har fått cancer i? Läser iof bara på engelsk blogg, och där heter hans cancer "pancretic" om jag stavat rätt. och han är väl mer eller mindre dömd. ännu mer OT så är det lustigt iof att han fått cancer där och inte i lungorna, med tanke på mängden cigaretter han drar.
#10 Tack för hjälpen med att hitta info :) Jag har även mejlat agrias veterinär.
Jag brukar också terrorisera den vänliga personalen på SVA som så snällt svarar på mina frågor gång på gång :)

#11 Heh, jo i informationsflödet är det inte lätt att hitta rätt. ;P
Det är ju så med sjukdomar att det sällan slår "rättvist", om man nu alls ska bli allvarligt sjuk överhuvudtaget.
För att återknyta till hampisarna så hörde jag i helgen att den vanligaste dödsorsaken hos gnagare är just tumörer. Blev lite förvånad då tumörer ändå behöver tid på sig att utvecklas och iaf hamstrar ju inte lever så länge.

#12 och 13
Helt rätt ju! Man ska utnyttja kunniga människor och sätta dem på prov. :D
Men är struma tumör? Ni vet hur jag menar :P
Struma är ingen tumör :)
Däremot så gör väl den så sköldkörtel antingen överproducerar eller underproducerar nåt ämne om jag fattat rätt ;)
Ok, tänkte väl :)