hjälp med burval
Hej allihop,
Det var ett tag sedan jag var här inne och skrev sist. Men nu har en fråga dykt upp som jag väldigt gärna skulle vilja ha lite råd och tankar kring.
Eftersom vi har katt valde vi att köpa en terrarium till våra två små dvärghamstersystrar Silver och Snö. Tyckte liksom att det känndes som det allra säkraste.
Terriariet är 40 x 60 botten.
Nu under jullovet skulle vi vara bortresta 2 veckor och två olika familjer skulle ha Silver och Snö hemma hos dem. Terrariet är naturligtvis tungt så vi köpte en ny "semesterbur" som känndes smidigare att bära fram och tillbaka mellan olika hem.
Den nya burens botten mått är 50 x 30.
Problemet är att vi själva nu tycker att den nya buren verkar smidigare och behändigare att ha. Inte minst med tanke på rengöring.
Vad ska vi göra? Tror ni att terrariet ger Silver och Snö ett bättre liv med tanke på storlek, klättermöjligheter och säkerhet? Eller kan de trivas lika bra i den mindre buren?
Tacksam för lite råd!
Vänligen
Maria och Sofia

Jag tror att dom trivs bättre i akvariumet, det ser större, luftigare och roligare ut att bo i tror jag. Vi har akvarium till våra sjur, och det är inte så jättebökigt tycker jag. Så jag hade låtit dom bo i akvarimet, plus att det är säkrare för katten (tror jag).
Men dom trivs säkert bra i dunan också :)
A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.
Oj, skulle va grymt rädd att buren skulle välta på #1 =P
Alltså, det där gör du ju som du själv vill, om du vill ha det mer lättstädat och mer flyttbart, eller om du vill ha en duna, men då måste du ju oxå tänkta på att ha den på ett ställe så att inte katten kan häna ner den, eller hoppa upp på ifrån en höjd (risken är att den spricker eller går sönder). Själv hade jag ett mindra akvarium till min hamster i början, men de va så otympligt att göra rent och så, så jag böt till en duna. Det är ju så smidigt med dunor, för dom kan man ju bara böra in i duschen och skölja av, inte lika lätt med ett akvarium.
Jag tycker du ska göra som du själv vill, hamstrarna lär inte lida, om inte katten kommer åt dom förståss =S.
Jag tror att dom trivs lika bra i båda två,
men att dom kanske har lite roligare i terrariumet ;)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Terrariet verkar ju hur mysigt som helst, vore jag liten hamster skulle jag vilja bo däri. Men jag förstår att det är tungt och otympligt vid städning. Dvärghamstrar når väl inte upp till gallret i Dunaburen? Tänkte på kattens klor. Söt kisse btw, British Blue?

Tack till alla som försöker ge lite råd!
Vet faktiskt inte hur vi ska göra ännu.
Finns det dunor som är så höga så deras klätterställning får plats?Den är 40 cm hög om jag minns rätt.
HappyCatM: Kul att du tycker vår kisse är söt. Ja, Bessie är en Brittisk korthår, hennes färg heter lila.
#7 Tvivlar mycket på det. Dom kanske kan va i akvariet när ni städar?

Jag säger som nummer 8ha akavaret som en lekplats så behöver det inte städas så ofta
Tyvärr är inte tunor så höga jag fick problem med mitt fina stora hamsterhjul det fick inte plats i dunorna.

Personligen hade jag behållt akvariet. Det var grymt snyggt, dessutom så måste ni ju se hamstrarna mycket bättre där. Plus att jag tror också att det är roligare för dem. Men å andra sidan om det är såpass mycket besvärligare att städa så att det inte är roligt för er då blir det ju inte bra iallafall. Så det är ju ändå helt upp till er.

Verkligen tråkigt att det tydligen inte finns höga dunor!