Ålder på Guldhamstrar?
Hejsan!
Jag har en guldhamster som är 2 och ett halv år gammal. Hur gammal blir en guldhamster på ett ungefär? Det står så olika i alla böcker jag läst- vissa skriver att hamstern blir 2 och vissa 4. Hur ska man då veta vad som är rätt?
Önskar så att dessa små sötsaker kunde blivit lite äldre- jag menar 3 år.. hur lång tid är det egentligen?
Hur gammla är era hamstrar?
Kramis Linnéa :}

Mina två äldsta guldhamstrar är nu 1 år och 5 månader. Den tredje är ca 5 månader. Den fjärde ca 4 månader.
/ Maria. med-arbetare på Sommar
Min äldsta (och första) guldhamster blev 2½ år innan hon avlivades i oktober -08 pga njursvikt.
Grabben jag har nu, blir 12 veckor på lördag, om jag inte räknat fel. =)

Min ena hona dog idag. Hon vart 2år och 1mån.
// Nathalie

Medelåldern för en gulhamster är 2år. Hanar lever vanligvis lite längre än honor. Över 2½år blir sällan hamstrarna :(
#3 Va trist Nathalie :(
Mina hamstrar är 1 år å 8½ mån (Mirella), 7 mån (Vilhelm) å 5 mån (Tristan)

#3 Lilla Hollywood, beklagar. Jag har ännu aldrig haft en guldhamster som dött. Funderar lite på om det är därför folk omplacerar sina "pensionärer" och äldre för att slippa se dem dö. Den 2 äldsta jag har hemma nu är bara 1 år och 4 mån. Sedan har jag några som snart är precis 1 år. Så de får se fram emot livets lata dagar här hemma framöver med paraplydrinkar vid poolen osv. Och jag hoppas verkligen att de får vara friska ända tills de dör.
hamstrar kan bli 2-3 år gamla menkinesisk dvärghamster kan bliupp till 5 år
Min äldsta guldhamster är 1 år och min dvärghamster är ca 7-9 månader. Men dom kan bli upp till 2 ½ - 3 år ! 

Gnäll blir 2 år den 24 januari xD :) så hon är snart 2 år ^^,
1 1/2 år har de flesta av mina blivit, med undantag från min äldsta hamster som jag fick när jag var 14år, han blev 2år och 9mån.
#8 5 år? Det känns lite smått otroligt.
Irror är 1 år och Toisette är 4,5 månader.
Min älsta hamster som jag haft är Eowe som blev 2år och 9 månader. Teddy tar andra platsen med 2år och 6 månader.
#12 japp 5 år.
Varför skulle kineserna leva längre än dom andra…?

Min första guldhamster blev ca. tre½ den andra dog efter några månader i Värmeslag min nuvarande lever och fyller ett år nu i slutet av januari men det här är också en dvärgis
Kineserna blir runt 2 år men hos robbarna är det mer vanligt att dom blir upp till 3år, konstigt nog. Så det är robbarna som blir äldst av dvärghamstrarna.
#17 ja, jag tänkte väl. 5 år känns lite väl otroligt :)
En hamster sägs bli 1-3år.
Jag hade en kinesiks dvärghamster som liten den blev 4,5år så visst finns undantagen.
Jag arbetar i djurbutik i köbenahvn och det är vad vi fått lära.