dräktig? eller bara blivit fet?
Jag köpte ju Klara för exakt 1 vecka sen, och då var hon väldigt liten och rätt så smal mot vad hon är nu. Hon hade varit på djuraffären ca 4dagar innan jag köpt henne och före det så hade hon vart hos en privat person som hade lämnat in henne och hennes syskon till djuraffären. Kan hon vara dräktig? eller har hon bara lagt på sig i vikt då jag har en ganska fet fröblandning? jag hoppas verkligen bara hon har blivit tjock då hon bara är 7 veckor :/ I djuraffären var dom uppdelade honor och hanar, men vet ju inte om dom var det innan hon kom dit.
Tyvärr kan ingen svara på din fråga… det enda som finns att göra e å vänta å se om det kommer ngra bebbar…. (ha gärna en mindre fet blandning, d e inte bra för din lille vän…)

Det är svårt att svara på, det är inte omöjligt att hon är dräktig tyvärr. Det kommer du isåfall att upptäcka ganska snart, då de bara är dräktiga i 16dagar (om de e en guldis) och 18dagar för dvärghamstrar. Om det nu är så att hon är dräktig så behöver hon mycket mat, protinrik mat som ärtor, potatis, makaroner, välling, gröt är extra bra. Men detta är jätte bra att ge till unga djur också, så det är absolut ingen fara att mata på henne lite extra även om hon inte är dräktig.
Lycka Till!
okej, bara vänta och se då :/
OM hon nu skulle vara dräktig i såhär ung ålder vad händer då? kan hon dö? eller är chansen att hon äter upp ungarna stor?
#2…. håller fast vid att ingen individ mår bra av å vara för fet… måttligt e alltid bra…
Förr trodde jag att d va bra att mata på en dräktig hona en massa… sen fick jag lära mig att det e bättre att vänta med tilläggsmat tills bebbarna har fötts, då mor behöver d extra för digivningen.. Ger man för mycket under dräktigheten så kan honan gå upp för mycket så att förlossningen kan försvåras… d e ju bara att gå till oss människor, vi behöver inte äta extra mycket under graviditeten, barnet tar d som den behöver ändå..

Nej självart är det inte bra för någon varesig djur eller människa att vara fet. Men jag tänkte mer på att eftersom hon skrev att den var väldigt liten o smal när hon köpte den så om den då är dräktig så kan de ju vara bra med lite extra mat. Alltså om den egentligen är tunn men bara ser tjock ut pga ungarna, sem är det ju bra för unga hamstrar att få i sig bra mat så de växer ordentligt. Självklart ska de inte övermatas.. insåg att mitt inlägg kanske kunde misstolkas lite :) Men hoppas att ni förstår hur jag menar nu :)