Passar hamster oss?
Funderar på att skaffa en guldhamster, men undrar hur känsliga de är för temperaturväxlingar och transporter. Saken är att vi bor i sta'n men har en sommarstuga dit vi ofta åker under den varmare delen av året. Vi har inte bil utan åker med buss eller stor båt (typ vaxholmsbåt). Se'n blir det ca 2x10min promenad också. Ofta när vi kommer till stugan är det inte så varmt i huset.
Min tanke är att skaffa två likadana stora lådor (Samla eller helst större) så att vi har en hemma och en i stugan. En liten transportbur skulle få stå som ett hus i lådan så att hamstern känner igen sig. Om det är kyligt tänker jag sätta transportburen i en luftig väska för extra skydd, kanske med handvärmare el dyl i botten. Väl framme värmer vi stugan med värmefläkt och elradiatorer.
Om vi bara åker över helgen kan nog hamstern oftast stanna hemma med lämplig djurvakt, men det kommer att bli kanske 5 så'na här resor per säsong i varierande vår/sommarväder.
Vad tror ni?

Om du skyyddar hamstern uder resorna, från vind, hetta och kyla så ska det går bra. Vi som ställer ut hamstrar transporterar ju dom fram och tillbaka, ibland ganska långa sträckor, och dom klarar det, så jag tror nog det ska gå fint. Som sagt att du skyddar den från drag, kyla och hetta så blir det bra=)
Hur kallt är för kallt för en guldhamster?

de klarar nog en hel del kyla korta stunder skulle jag tro, men inte under 10-15 grader kanske under lång period, bara en gissning från min sida.
det var nån temperatur som de går in i Dvala, men då tror jag nog vi människor skulle frysa baken av oss om vi skulle vistas i samma temp. längre stund ;)
har dom ett bo med massa papper i, bomaterial alltså, som står skyddat från drag så går det nog fint.
när jag har åkt på utställningar så har det ju ibland varit minusgrader ute, och vi har inte bil så hamstrarna har åkt i en väska med antingen handdukar el tidningar runt plus massor av toapapper i transportboxarna.
OK, tack! Då är vi spekulanter på en hamster i augusti! Tänkte vänta till efter sommaren, så att det värsta åkandet är över för säsongen.
Då har ni tid på er att välja färger och hårlag och allt möjligt, så passa på att kolla runt och leta efter det ni helst vill ha!
Det finns mycket att välja på!
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua

Det hamstrar är mest känsliga för förutom kyla är drag.. då kan de lätt bli förkylda. Men att ha hamstern i en transportbur nerpackad i en väska brukar funka utmärkt oavsett årstid. Ska man åka längre kan det vara bra att lägga ner lite gurkbitar, så hamstern får i sig vatten :)
OK, tack! Jag ser verkligen fram emot att ha husdjur igen! Egentligen är det min dotter som ska få en hamster (självklart under mitt ansvar!), men jag är nog minst lika entusiastisk som hon!
Hihi, ja det är mina barn som egentligen fått in mig i hamster-svängen så att säga, men nu är det ett stort gemensamt intresse! Jätteskoj och ger mersmak! :)
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Samma här, men nu är det nästan ett större intresse hos mig faktiskt. Vi har ett gäng här hemma. Lycka till Anis, det blir säkert jättebra! 
kajsa08 - jag la dig på minnet tidigare i tråden om avel på temperament. Vi bor också i Stockholm. Kanske du har någon unge till oss i höst…?
(F'låt om jag skriver detta i tråden och inte skickar meddelande separat)
PM:a mig gärna!