Jag var på SM ^^ Toisette fick 80p i standard och Irror fick 85p och Ck. Dessvärre gick det inge bra för honom i petklass pga ett irriterat öga :/
Jag var också på SM. Satt sekriterare för första gången och tyckte det var superkul och lärorikt!
Fick även hem två nya tillskott till familjen. En guldhamster hona och en dvärgpojke.
Jag och min dotter var där, det var en jättebra dag, lång men det hände ju massor hela tiden så tiden gick ändå. Vi ställde 2 och de kom 2:a och 4:a i barnklassen och fick fina rosetter! 
Båda fick A i både pet och standard och det ena trollet fick ett CK, så vi är jättenöjda!
Och vi fick också hem 2 till, haha kom dit med två och hem med 4…
Guldgruvans Milda: 85p och CK (Ngt markerad nos)
Guldgruvans Castello: 85p och CK (Ganska fint huvud)
Tosca´s Erixon: 79p (Huvud Ok)
Viva: 84p (trevligt huvud)
Ulltussens Qashmira: 84p och SMP4-08 (Mycket trevligt huvud)
Så det gick väldans bra för mina egenuppfödda som fick CK.
Stepla fick Cert och så blev hon BIS SM-Sen 2 (Best in Show SM-Sen-2)!!
Englatassens Q-Tip fick Cert och så blev han BIS SM-Jun 4 (Best in Show SM-Jun-4) och BIM (Bäst i motsatta kön)
Englatassens Truly Yours blev BÄSTA SM-Satin!!
Min son Oliwer blev sååååå lycklig när jag kom hem med alla dessa stoora vackra rosetter och priser!!
Grattis alla andra till era priser också!!!
Marie

Englatassens Piaff fick Cert och vart BIS SM-Sen 3! :)
Sen fick Motalavikens Image of an Angel Novis Cert! :)
Och min egenuppfödda Madigan(från Cirkus kullen) vart Bästa SM Rex/satin! :) Hon var iof den enda som ställdes i den kategorin, men som domarna sa så behöver dom inte dela ut den rosetten så den är jag väldigt stolt och tacksam över! ;D
Så jag tackar Marie och Linda för underbart vackra hamstrar! 
// Nathalie
Jag var där och ställde ut två hamstrar.
Harmony´s Dior, AB i pet och 84 p i standard. Var fortfarande lite "sladdrig" som hon var i våras också, blir väl ännu mera gröt för henne då. *L*
Alladins Fievel, 83 p i standard och A i pet där han även blev BIS4!
Och så kom vi även hem med lilla Ängshöjdens Snarstuckna Stina, en silvergrå guldhona. :)
#7 Nu är jag lite virrig här…var det två BIS4 i pet? Kanske hane resp. hona?

#8 Det är väl både junior och senior där också har jag för mig.. Fievel är ju junior och Qashmira är väl senior?
// Nathalie
jamen, pucko jag är….så är det ju.

Hm, på Fievels stamtavla antecknades det SMP5-08 men han blev BIS4? 
Då blev han nog 5 a med…dom brukar inte anteckna fel…På min står det SMP4-08
Ja det var verkligen kul mocchino med Angel =) Grattis till alla era fina placeringar =)

#11 Det kan ha att göra med, att först är den vanliga, ordinarie BIS finalen. Som man får sin placering i. Men sen så "omvärderas" det hela, man kollar vilka som är bäst inom både jr och sr, och därifrån blir det då SM titlarna. Så det behöver inte automatiskt betyda, att om man hamnat på en viss placering i den vanliga BIS finalen, att det blir samma i SM finalen.
Hoppas ni hänger med?:)

#11 Jämnför med rosetten som ni fick hem och om det inte stämmer så maila Lisa och hör med henne om du känner dig osäker. Uppgifter hittar du på SHF hemsida.
// Nathalie
På min rosett står det: BIS 4 SM
På min rosett står det också BIS4 SM…
Då är det Junior och senior.

#5 åååh finfina Stepla fick rosett
önskar jag kunde varit där!
Jo BIS finalen är ju en sak där blir det 1-5 *2 pga juniorer och seniorer har separat BIS final men den är det SM titlarna som ska bestämmas om bland de 10 som var med i BIS finalen.
Alltså 5 juniorer (BIS 1-5) och 5 seniorer (BIS 1-5) slåss om SM-titlarna och då kan det se lite annorlunda ut.
Lotta
Och sedan mina guldhamstrar då..
Ängshöjdens Qollie: AAA i pet, 88p cert (!) i standard, Bis 3, BIM (bäst i motsatt kön).
Obelix´Älvis: Ab i pet, 87p CK (!) i standard
Jag är super nöjd med resultaten och tycker dem är alldeles rätt :)
Var där med Molly som fick 82 p i standard

jag fattar ingenting, kan nån förklara??
Vad är det du vill ha förklarat? ;)

Vad är det du inte förstår? Så ska jag försöka förklara.
Om det är själva utställningsdelen så är det så här:
Svenska Hamsterföreningen annordnar ju hamsterutställningar flera ggr om året. 1 gång om året är det SM (Svenska Mästerskapen).
Man kan ställa ut sin hamster i två klasser, pet o standard. I pet bedöms hamstern hur välskött o tillgiven den är och i standarden hur väl den efterföljer standarden, både utseende, typ, färg, storlek, hårlag osv.
I standard så får man olika poäng för hur bra hamstern är, får man tillräckligt med poäng så kan man få ett Cert (Certifikat) det är det bästa och de hamstrarna som fått Cert går oftast vidare till finalen och gör upp om BIS placeringarna (Bäst i Showen). Får man snäppet under Cert så får man ett CK (certifikatkvalite) då, man kan säga att de är de näst bästa.
I Pet så får man olika bokstäver på hur välskött o tam hamstern är tre A är det bästa där.
Hoppas du förstår lite bättre nu.

jaa, nu fattar jag, tack (jag e lite trögtänkt ibland)
#28 Det handlar inte om att var trögtänkt!
Vi har alla varit nybörjare, eller hur! Då är det inte lätt att veta, fråga mig så får du se. Men måste fråga annars får man inget veta!