Blind hamster?
Finns det hamstrar som föds blinda?
Hur beter sig en sådan hamster?
Är detta isf ärftligt?
Är det någon som hört talas om det?
Jag borde kanske poängtera att jag inte! menar ögonlösa hamstrar utan de som föds med ögon men är blinda ändå.
hade en dvärghamster som blev blind el hade nersatt syn efter ett slagsmål med frugan.
han klarade sej fint i buren.
han gick mkt på lukten , hade sina gångar som han alltid följde.
när buren var nystädad hade han lite problem att hitta igen för gångarna,stigarna var bortstädade.
alla saker fick lov att stå på samma plats.
han klättrade å sprang som vanligt när han kände sej som hemma i buren igen.
i hamsterbollen sprang han försiktigare än innan olyckan.
han fick sen en ny burkompis å då fungerade han bättre. troligen följde han ungens doftspår.
de fungerade bra ihop,sov tätt ihop,åt tillsammans ja delade på allt.
när han blev äldre då såg jag hur ungen tog hand om honom. fick de sallad så tog den yngre bladet å släpade det till den blinde så han fick äta först.
fick de tex välling så gick ungen å berättade det å så gick de tillsammans dit å drack.
de två var så söta ihop.
nån mer blind hamster har jag inte sett mig veterligen
Vilken gullig historia :) Våra djur är inte så dumma som många tror.
glömde ju svara på dina frågor tidigare ,gör det nu.
Finns det hamstrar som föds blinda? -ja det finns men är inte vanligt
Hur beter sig en sådan hamster? -de går mkt på lukten å känseln. morrhåren blir väldigt viktiga, fungerar som känselspröt.
Är detta isf ärftligt? -ej om det är ärftligt men kan vara. är ju ärftligt hos andra djurarter så varför inte hos hamster.
Är det någon som hört talas om det? -har hört historier om andra blinda hamstrar vet ej om de varit blinda från födseln.
#2 Vilken tur att han fick en liten assistent :) Låter gulligt <3
Då är det väl inte djurplågeri att låta dom leva? din verkade ju inte lida av det…
Men jag tänkte det där som hundar kan få, som man ögonlyser dem för, heter det katarakt? Lyckas aldrig lära mig det namnet ;)
För det är väl ärftligt, och därför man inte bör avla på dessa hundar. Borde det inte finnas något liknande hos hamster? Utan att vi märker det menar jag?
För det är väl ingen som ögonlyser en hamster innan parning? (om det ens är möjligt?)
Vilken gullig historia Ham_madam :)
Jag har då aldrig hört talas om ögonlysning på hamstrar. Stackrarna om dom skulle ögonlysas. Tänker på om dom skulle få sån där vätska som hundarna får så att pupillen vidgas å ögonen blir extra ljuskänsliga några timmar efteråt.