Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 511 ggr
[Vargen-J]
0

Vad man behöver veta innan parning av guldhamster

Hade tänkt ta kullar efter våran Bailan här hemma, och tänkte höra med er vad man bör tänka på först innan man parar henne med en ev. hane i framtiden. Hon är inte så värst gammal, så hon ska nog kunna få en kull ungar utan problem. Men vägen dit är nog så lång då jag har bara en del baskunskaper om det hela (mat, förhållning när ungarna har kommit etc).

Nu till frågorna:
1. Vilken färg på hanen anser ni att jag ska välja? _Bara en liten fingervisning om vilken färg som går ihop med Bailans (Bailan är för övrigt ett Choklad LH)
_2. Mat? _Ge gärna förslag!
_3a. Hur tyst ska det vara på en skala för att alla ungar ska klara sej undan att bli uppätna? Helt knäpptyst, lite ljud etc
3b. När kan man börja hantera ungarna utan att hon får för sej att äta upp dom?
4. Övrig information som kan vara nödvändig! Säg det ni vet oavsett om jag redan vet det eller inte. Upprepning är bara ännu ett sätt att lära sej! Skrattande

Tacksam för alla svar jag kan få! Glad
MVH //Vargen

Ham-Madam
0

choklad är svartbaserat dvs aa.

så hon kan paras med andra svartbaserade färger och med nån av de viltfärgade.

viltfärgade är de med hätta å kindteckning tex normalfärgat och silvergrå.

finns fler färger och teckningar också som skulle gå bra beroende på vad du vill få fram.

vill du få bandat så välj en hane med band osv.

Ham-Madam
0

maten varierar jag i vanliga fall också men när de har ungar ger jag mer gröt,ägg, fil etc så de får i sej kalk.

övrig mat får de ngt mer av än vanligt.

mina står i köket å är vana vid våra ljud ,hitills har det gått bra.

alltså ingen ändring sker när de har kull utan livet lunkar på som vanligt.

de flesta av mina är uppfödda här å vana sens barnsben vid vårt liv.

lite försiktigare är jag med för mej okända honor å deras första kull. de får stå lite längre in i köket där vi inte rör oss lika mkt.

är en hona känslig då bör hon få den ro hon behöver.

ungarna hanterar jag måttligt från de att de börjar lämna boet.

innan dess får de vara ifred hos mor sin.

[Vargen-J]
0

Okey. Funderade på en silvergrå LH hane till henne ett tag men tänkte att den inte är svartbaserad (var helt insnöad innan du sa att man kunde använda viltbaserade färger *skratt* Skrattande)

Har kollat upp maten tidigare, men tänkte kolla med folket här först Glad

Så du tror inte att det skulle kunna vara några problem med att dörren till mitt rum står öppen (med grind för dörrhålet) så att hon hör när hundarna skäller när päronen kommer hem? Hon är visserligen van vid alla ljud: allt ifrån gerbiler som gräver till hundarna som skäller. Hon är liiiiiiite översocial av sej tycker jag för att vara guldhamster, men det kan bero på att hon kommer från en, för mej, okänd uppfödare (köptes av djuraffär som fått henne av en uppfödare). Socialare hamster finns inte Skrattande

Okey. Hade inte tänkt röra dom alls förrän jag ser att hon är helt lugn över att man är där i samma rum som henne och hennes ungar, alltså att hon lugnat ner sej över ens närvaro i rummet och fortsätter som vanligt ungefär.

Curlys
0

Jag har skrivit en hel del vad man ska tänka på innan man parar två hamstrar på min hemsida www.annashamstrar.zoomin.se (Klicka på Fakta och sen Avel).

God Jul

[Vargen-J]
0

Tack. God Jul själv! Glad