Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1848 ggr
chocomian
0

Kliar sig mycket - normalt?

Hallå!

Börjat bli lite undrande, då min dvärghamster på 8 veckor kliar sig väldigt ofta i pälsen, gör som hundar och katter med baktassarna mot kroppen ungefär :P

Men hon gör det rätt ofta iaf, kan det bero på något speciellt?

Vill inte hon ska bli sjuk eller börja tappa päls? :\

kajsa08
0

Hm, jag tror inte att det är någon fara. Det är ju ett sätt för dem att hålla sig rena. Det gör ju mina med, mer eller mindre, de har ju ingen annan som kan klia dem!

MickiRosa
0

Oftast är det ingen fara. Som kajsa08 säger- de tvättar sig på det sättet. Men den kan oxå ha ohyra. Se om du ser vita små saker i pälsen på den. Det är lätt att bli av med, finns medel på djuraffären.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Ham-Madam
0

efter sandbadet kan de klia sej för att få bort Sand som fastnat i pälsen å hårbotten.

är det torr å varm luft inomhus kan de bli lite torra i huden å klia sej mer än vanligt.

kan också bero på att den fått nåt ätbart som den reagerat på.

orsakerna till kliandet kan vara många.

kanske kliar den sej inte mer än normalt.

oroa dej inte om du inte ser att huden är irriterad(röd) el kala fläckar

chocomian
0

Aha okej, men då är det nog ingen fara, hon är nog bara extremt renlig, för hon tvättar sig väldigt ofta om munnen och ansiktet :)

kajsa08
0

Ja, så gör de ju de små liven, det är så gulligt att se på! Då vet du att hon är renlig i alla fall! Skrattande

chocomian
0

#5 Det känns jätteskönt då :D

Saknar min sötnos just nu!

Är hos familjen och pojkvännen som tar hand om djuren hemma :\

kajsa08
0

Den som väntar på något gott…Glad

chocomian
0

#5 Så sant så ;)

Tror jag ska köpa mig en "normal"stor hamster efter denna sötnosen jag har och när jag även flyttat till större lägenhet :)