Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 714 ggr
lineia
0

fel kombination ?

om man parar en silvergrå hane med en dove LH hona, kan man få fel kombination eller något sånt då? det står mycket om det på olika hemsidor å så… ? hjälp?

Englatassens
0

Nej då…. det e ingen fara alls… då kan du ju få silverdove oxå som e sååå fiiiint… om nu pappan bär på r.ö förståss!! Lycka till!!Glad

lineia
0

r.ö? röda ögon, ne han har svarta och är korthårig :)

Englatassens
0

Jag menade BÄR på… alltså om han har det bakom sig… jag vet att en silvergrå har svarta ögon…Glad

Jag brukar råda folk att INTE para kh å lh…. om d nu inte finns en god orsak till det… kanske du har en lh hane till din lh hona istället??Glad

lineia
0

okej :) varför inte… ?

Helena1978
0

Ungarna kan få en päls som är mellanting mellan lh och kh, behöver ju inte ske men det finns en chans.

Då blir det varken en bra kh eller en bra lh, beror ju iofs på om man vill ha möjlighet att ställa ut djuren så småningom.

Vill man däremot fixa till typen på hamstern och få bättre huvud kan man ju blanda in lh i kh aveln, men inte hela tiden, om man vill få fram bra kh.

Det kan ju vara bra att jobba mot ett mål och veta vad man vill åstadkomma med aveln, tex bättre huvud/typ/färg etc.

Temperamentet bör självklart alltid vara bra hos föräldrarna innan man överväger att avla på djuren.

lineia
0

nils, pappan, hans mamma va lh och pappa kh och han har små fjun eller vad man ska säga på kroppen…

det blir min första kull då och jag har inte direkt ett mål med min första kull just nu.

men nils är en underbar hamster och hur snäll som helst, har itne köpte mamma ännu men det blir efter jul men hon har också bra temprament.

lineia
0

men det blir inget fel på ungarna eller nått om pappa är kh och mamam lh alltå?

Imasy
0

Nej, det blir inga fel på ungarna som missbildningar etc som beror på pälslängden.

Det som kan bli "fel" på ungarna är att de blir sk "semi långhår", dvs varken korthåriga eller långhåriga.

lineia
0

okej :) tack för svar!

Ham-Madam
0

om nils har fjun lite här å där så är han nog sk semi lh.

med hans lh anlag så blir det övervägande lh i kullen. med lite tur så blir det en ren lh kull.

lineia
0

okej, tack så mkt! Skrattande