Hon bits :S
Hej!
Jag har en liten vintervit rysk dvärgis (Ester), och hon bits dels lite när man håller i henne (har blivit bättre, men ändå). Tror ni att hon kommer att sluta med det?
Sen har hon även börjat bita på gallret, och hon på djuraffären sa att hon hade långtråkigt, så hon rekommenderade en leksak att stoppa godis i, men hon bryr sig inte. Jag känner mig så dum över att hon har tråkigt :( vad ska jag göra?
/Mvh. Fanny
hon kommer nog snart att sluta o bita dej om du tränar lite mer med henne asså hålla i handen o sånt. att bita på gallret är vanligt tror jag men lägg in någon liten pinne eller en kvist så hon kan bita på den:)
Okej tack :) Hon bits så mycket på gallret och nu har det börjat kännas på gallret också. Man får så dåligt samvete :S
Smörj in gallret med ättika!Det brulkar funka.

Är det bra om hamstrar får i sig ättika ?;S
jag rekomderar att ha dom elr den lös på golvet meg en stängd dör och uppsikt över hamstern
Om du har möjlighet så låt hamster flytta till en duna istället för gallerbur. låt henne komma ut dagligen på upptäckfärd och fyll buren med massa roligheter så ska du inte behöva ha dåligt samvete:)
#5 och #6 har bra tips för en hamster som får upptäcka saker o ting själv blir en mysigare o snällare hamster(hamstrar är ju så nyfikna)
lycka till
jag har en guldhamster som också biter mig om jag inte har tunna vantar på mig ! hon biter också på gallret men jag håller på me henne mycket och jer henne knäckebröd o morötter
Tack för tipsen :) Hon har slutat sova i huset (i buren alldså), är det någon fara?
Min hamster har inte hus,för honom är det tvärtom-han sover i sitt hus förmycket för att han tycker att det är så gosigt å skönt så han har bara toapapper.Ge henne toapapper ist.
#9 Nej, det gör absolut ingenting. Ge henne mycket mysigt toapapper eller t-shirtbitar som hon kan mysa ner sej i :)
Oki tack :) Det är en hane! vi såg det för någon dag sen. KATASTROf!
min hamster hona har blivigt trevligare nu kan holla henne utan att hon biter och vara utan vantar men när jag tar ut henne ur buren då har jag hanskar hon e lugnare då me hanskar än utan vet inte varför men så e det konstigt nog
hm om du anser obehagligt att lilla Ester bits kan du ju använda handskar de första veckorna o.s.v Prova med att skölja av händerna innan du tar upp han så att det inte luktar/smakar mat om händerna. Försök med Att undvika att ge godis direkt i handen till hamstern. Men låt honom nosa på dina fingrar så ska du se att det går finfint,
vh elin.

men många av er säger att man ska ha toapapper, och jag vet att många har det man kan det inte va farligt för dom att svälja det?
#15 Dom äter det inte. En del hamstrar proppar in det i kinderna för att få med sej massor in i boet, men dom äter det inte. Finns ingen anledning :)
Kanske ska testa me toapapper… Men de där med ettika: är de någon fara om dom får i sej det? För jag skulle gärna vilja prova eftersom hon gnager så fruktansvärt mycket på gallret.
#17 Jag vet inte hur det funkar med ättika faktiskt. Hoppas nån annan kan svara.
Jag med XD man börjar skämmas för att buren ser så utsliten ut.
en sak som fungerade för mig var att jag tog lite hårdare papper, från flingpaket tex, och "flätade" in det mellan gallret på det stället hamstern gillade att gnaga på.
Det slutade med att istället för att gnaga på gallret gick han loss på papperet. visserligen så blev det ganska skräpigt, men han var iaf sysselsatt ;)
#20 Okej, de kanske jag ska testa :)
Ang. ättika. När det gäller hundar som gnager möbler och gör ifrån sig på golvet så ska man torka med 50/50 ättika/vatten (alltså blanda hälften vatten och hälften ättika) så att det inte ska bli farligt om hunden skulle slicka lite.
När det gäller hamstrar vet jag däremot inte, eftersom de är mindre också. Men om du skulle blanda vatten/ättika som du doppar en trasa i för att torka på gallret så tror jag inte att det är så farligt (annat hade det nog varit om man hade lagt ättika i vattenflaskan) eftersom hamstern troligtvis inte får i sig mycket alls.
Bäst är då kanske att blanda vatten 75%/25% ättika för säkerhets skull.
Plus att någon annan som vet när det gäller hamstrar också svarar då jag bara vet när det gäller hund…
min hamster telma är en guldhamster o är mysig nu men hon känner sig lugnare om jag har hanske eller hanskar på mig när jag tar ut henne ger henne bara knäckebröd o morrötter och fodret hon ska ha inget annat
#23 Okej, får prova. Jag tror inte hon får i sig så mycket ändå, hon tycker nog inte att de är så gott så att hon sitter och slickar i sig det XD
En bra sak också: Hon har börjat bitas mindre på fingrarna :D
Hej
Jag läste några rader och såg att du hade upptäckt att din hamsters hona var en hamsters hane och han bits.
Det kan lätt bli så (och nästan alla hamstrar gör det) när dom blir könsmogna. Du kanske har sett att pungen börjar bli stor också.
Han blir ömm på den och lite mer surare, som en tonåring ungifär, men det växer bort. Han kommer nog inte bita dig sedan när könsmognaden är slut.
Min hamster Jono var så himla DUM mot mig tyckte jag.
Fast jag alltid var snäll mot honom.
Han bet mig gämt och det var riktigt nära på att jag skulle lämna tillbax honom. Men om jag bara visste DÅ att han skulle bli världens bästa hamster skulle jag aldrig tänka så.
Men somsagt, det gick över.
Ha lite tålamod bara och var alltid snäll mot din hamster.
#28 Okej. Jo nu bits han inte lika mycket. Nu luktar det inte lika mycket heller så jag antar att den "perioden" är förbi. Nu är de mest de där med gallret som irriterar mig. Hon blir ofta utslängd ur mitt rum på kvällarna XD