Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 892 ggr
Alta
0

Konstigt ovanpå finger?

Hejsan,
jag märkte nu i natt att Ellie har en bula på ena fingret(?) på framtassen. Huden ser röd och ansträngd ut men hon har inga problem med att jag tar på tassen, hon använder den och verkar generellt må bra.

Det ser nästan ut som en ny klo växer ut men att den inte spruckit ut genom skinnet. Svårt att förklara.

Jag har inte hunnit kolla i dag då jag nyss kom hem och hon sover så jag vill inte störa henne i onödan riktigt ännu.

Borde jag vara orolig? Veterinär?
Är det värt att försäkra en hamster på Agria för resten? Visste inte att det gick förrän i dag.

Imasy
0

Om det är det jag tror det är, så har mina också fått som en lite blodfylld (ser ut så iaf) blåsa på tårna ibland. Den har försvunnit efter ett par dagar. Vet inte vad som har hänt, men jag gissar på att de har klämt sig eller något.

Alta
0

Ah okej, hoppas att det är det. Jag har tänkt att kolla in den lite bättre i dag då både hon och jag var trötta i går.

Curlys
0

Är troligen inget farligt, hon kanske råkat fastna med tassen i hjulet eller nån annanstans. Avvakta ett par dagar, blir det värre så kan du ju alltid ringa och rådfråga veterinären, de är ju gratis :) Hamstrar har extremt bra läk kött.

Jag har aldrig haft mina hamstrar försäkrade, då jag har flera stycken så skulle de vara jätte dyrt att försäkra allihop. Oftast blir de ju inga enorma veterinärkostnader för en hamster, är den jätte dålig eller nåt annat så låter man ju den oftast somna in och inte tex opererar. Men jag har inte läst så noga om Agrias smådjursförsäkring, men jag personligen tycker att det är onödigt att försäkra en hamster.

Curlys
0

Kollade lite på Agrias hemsida och grundsjälvrisken är ju på 700kr…

Alta
0

Mjo, jag har tänkt så. Men jag mailade Agrias veterinär i alla fall :)

Det var ju också därför som jag inte trodde att det gick att försäkra en hamster men tji fick jag. Det kostar 315 kr per år för vetkostnad och då är självrisken på 700 kr.

Alta
0

Agrias veterinär svarade.

"Det du beskriver kan vara tumörväxt på tån. Tyvärr är detta ganska vanligt på hamstrar. Har man otur kan tumören bli väldigt stor och orsaka besvär för djuret eller sprida sig till andra tår. Jag tycker du ska gå till en gnagarkunnig veterinär. Om det är en tumör och bara på en tå kan man låta operera bort hela tån."

Nu känner jag mig lite nervös över att det kan vara det. Jag kanske borde ta henne till veterinär i alla fall? Men hon är ju inte försäkrad, så blir det dyrt då? :(

Imasy
0

En vanlig undersökning på katt hos min veterinär kostar ca 350 kr. Sedan kan det ju tillkomma mer kostnader om man tar prover etc.

Du kan ju alltid ta kontakt med veterinären och få ett kostnadsförslag.

Alta
0

Hm… ska försöka få tag på stället som har klinik några meter ifrån där jag bor och se vad de säger. I annat fall får jag väl med henne till smådjurskliniken (om de är bra?) inne i Gbg.

Sara87
0

Har du bild på tån?

Anfa
0

Jag trodde inte att de gick operera hamstrar XD dom måste ju vara väldigt skickliga :o

Hoppas de går bra med hamstern

Kram

Ham-Madam
0

förr avrådde de flesta vet ifrån att op hamstrar men numera är de mer pålästa,skickliga å ny teknik har kommit så nu går det bättre att op.