Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1336 ggr
elinBananxD
0

Köpa hamster

Det är såhär att jag ska få en hamster i födelsedags present.
Jag satt och kollade på brar igår och bestämde mig för en av dem med mycket tunnlar och sånt i.
Och jag har viljat haft en hamster väldigt länge.

I stallet så fick jag och min kompis Ellen min moster och köpa tamråttor, som ni redan vet sen mina förgående inlägg.

Men buren jag bestämde mig för var det galler i.
Så den var inte helt i plast.
Det var dock en sida för hamsterburar jag kollade på så jah tycker inte att min hamster skulle kunna krypa ut?
Eller vad säger ni, kan den göra det?

Och vitaminer, ska de ha såna i vattnet?
Jag läste det i en bok, men jag vet att råttor behövde inte det, även fast det stod så i boken, så jag tänkte kolla med er hur ni gjorde och så, alltså om hamstrar ska ha det?

Vad gillar era hamstrar för godis?

Kan man ha chinchilla Sand i "sandbadet" som de ska ha?

Och kutterspån kan ju vara cancer framkallande för råttor, så ska jag hellre ha papperspellets i botten?
Jag läste att tidningspapper var väldigt farligt att ha i buren för hamstrar. 

Jag ska kolla med en massa uppfödare efter hamster, men problemet är det att jag väldigt gärna vill ha den till helgen, och om jag inte fixar en uppfödare till dess så ska jag på arken och köpa.
Men om ni skulle kunna tipsa mig med uppfödare så skulle jag bli glad.
Jag bor i Sundsvall (Fränsta).
Så om de var i närheten av det så skulle det vara ett stort plus.
Jag ska ha en guldhamster.
Kram, Elin.

MangoPeperoniOwner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inget farligt med tidningspappret , tidningssvärtan används inte längre. Men det är ingen vits med att använda tidningspapper heller.

Som bur-underlag kan du istället använda Toa-Lätt , det är papperspellets som finns på de flesta djuraffärer/livsmedelsaffärer.

I sandbadet kan du använda Chinchilla-sand, ja .

Mvh Elin Glad

elinBananxD
0

Fint namn du hade, haha;)

OKej, tack:D

Ja, min pappa har en butik här i Fränsta som han säljer djurmat på och sånt där. Och det jag vill komma med detta är att han säljer Toa-Lätt där, så¨jag kan bara köpa där;)

Anfa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köp på Arkens! Dom är bäst! I alla fall i skellefteå!

Som underlag skulle jag föreslå All Pet.

Dom ska ha vitaminer i vattnet.

Ha de så kul med din hamster

elinBananxD
0

Okej, tack så mkt;)
Men råttorna är ju köpta på arkens.
En har dött och en har snehuvud;/

Men om jag köper på affärer så blir det antagligen arken eller djurmagazinet. :D

dunaluva
0

men elin, djurmagazinet? heter det inte djurkompiniet? xD

- Ellen

errare humanumest ignoscere divinum.

elinBananxD
0

joo(a) Hahha, xD
Det är typ någoting bredvid här i sundsvall som heter något med magazinet och jag tar typ fel hela tiden xP

aliciia
0

håller inte med "Anfa" hamstrar ska absolut (som inget djur) ska ha "vitaminer" i vattnet ( typ bra vatten och det avdunstar efter 10 minuter)

och inga "stenar" ska det ha heller ( mineral/salt ) ( och ingen annan gnagare heller tex. marsvin,kaniner etc :D)

elinBananxD
0

alltså.. nu blev det lite komplicerat här för mig, (är ej så smart jag(A))
Ska de inte ha mineral/salt sten och inte vitaminer i vattnet? :P haha ;p

UlrikaD
0

Nej, den ska inte ha vitaminer i vattnet. Det enda djur som behöver det är marsvin, de ska ha extra c-vitaminer för det producerar de inte själva. Men hamstrar ska ha rent färskt vatten som du byter varje dag.

elinBananxD
0

Okej, tack så mycket:)
Men alltså.. Min hamster har vitaminer i sitt vatten nu, är det dåligt eller kan jag ha det?

UlrikaD
0

Häll ut det och häll i rent färskt vatten istället.

ZorroR
0

#3 Dom behöver inte vitaminer i vattnet och dom behöver inte saltstenar, det kanske kan vara bra på sommaren med saltsten men det är inget dom är i behov av, samma vad vitaminerna i vattnet

Asa-N
0

#12 En hamster ska aldrig ha saltsten. Det kan förstöra deras njurar då dessa inte klarar av att bryta ner salt.

Anfa
0

Verkar ha alla fel :o har saltsten och vitaminer, det sa dom på djuraffären, och hon som sålde var jätteduktig XD

Anfa
0

#7 ska dom inte?

det funkar jättebra för mig XD

Lovizaa
0

Jag bor i Sundsvall oxå Skrattande

aliciia
0

#15 Jo, om det går bra med njurfel och annat konstigt, så visst Obestämd

ZorroR
0

#13 Men på sommaren läste jag att dom kunde behöva det… Aja, du har säkert rätt! ;) Har endå aldrig saltsten :)

Sara87
0

#18 Varför skulle dom behöva det på sommaren?

Man ska alltid vara försiktig med att ge hamstrar salt å kryddor. Det finns alltså ingen anledning att ge hamstern en sten gjord av salt.
Om hamstern får en bra basfoderblandning så rör den troligtvis inte stenen ens.

elinBananxD
0

Ne, jag ska plocka ut min sten nu på en gång!:O
Men han har faktist inte ens rört den än, fast han gillar att försöka klättra upp på den, haha;)

ElinLi
0

#9 marsvin behöver inte heller vitamintilllskott om man ger dom bra grönsaker. Sen så avdunstar vitamintillskott i vatten efter drygt 10 minuter.

elinBananxD
0

okej;p