behöver hjälp
Hejsan
jag fyller snart år och idag överraskade min kompis mig med en tidig present och hon visste att jag velat ha en hamster så hon kom med en hamster till mig. tyvärr hade hon köpt den i en djuraffär och den verkade lite stressad och bara skrek och fräste åt mig/oss.
är det normalt? vad kan man göra?
Låt den bara vara i ett par dygn.Byt bara mat och vatten.
Att den sjriker och fräsr åt dig är ett tecken på att den är väldigt rädd och väldigt stressad.
som #1 sa, låt den vara och se hur det går. Fråga på djuraffären om det går dåligt. När hon ser lugnare ut så kan du prova att sätta ner handen och låta henne lukta på dig.
Lycka till :)
Precis dom de över mej säger så ska du låta hamstern vara några dagar nu. Det blir mycket nytt för en liten plutt å den behöver lugna ner sej. När hamstern verkar lugnare kan du börja charma den med godsaker. Prata lugnt å mycket med hamsten så den vänjer sej vid din röst. Lycka till!

Gå gärna in på min sida så kan du hitta lite fakta om hamstrar, bl.a stå det hur man kan tämja en hamster m.m
mvh Anna

Jag kan bara säga att när vi köpte vår första dvärghamster, så skrek hon nåt alldeled fruktansvärt! Det lät som om hon blev misshandlad, fast ingen rörde buren ens! Hon (Maggan) är numera den allra gulligaste lilla hamstern, så skrikandet var nog en anpassningsfråga :-)