Para hona som är 4mån?
kan man para en hona som är 4månader gammal? Kanskje är ett självklart nej, men ja undrar pga att ja har en mkt gammal kille som ja gärna skulle vilja ha bebbar efter. å den äldsta honan ja har är 4månader. så ja undrar om de är helt på tok för tidigt eller om de är möjligt?
Det finns en del uppfödare som parar så tidigt, men å andra sidan så brukar man rekomendera att lägsta parningsålder är 4½-5 månader.
okey men de kan alltså gå utan komplicationer för henne? är det vanligast att de går bra eller dåligt?
Är hon inte riktigt mogen att bli mamma så kan det ju hända att hon struntar i att ta hand om ungarna.
okey, men de är väl inget man kan se så i förväg, då är ju den en risk man tar i så fall då?
Det handlar om att man som uppfödare ska kunna se på sin hona om hon e mogen för en kull… inte bara stl mässigt utan oxå mentalt…. det e ju då lättast om man har lite erfarenhet av det, annars kan det bli väldans svårt…. Å e det så att man inte har det, då rekommenderar jag att man väntar tills honan e 5 månader gammal för att vara på den säkra sidan å inte ta ngra onödiga risker ….
Fast å andra sidan, är hanen så gammal att han dör snart (?) och att det är bråttom att para henne av den orsaken, kan det då inte vara så att hanen blivit steril iallafall?
ja de är mkt möjligt det vet ja inte. men de märks ju då i så fall om de inte blir något.
jag tänkte asnnars om det är möjligt att vänta med honan och para henne med en annan hane? Det får du ju gära iallafall om det inte tar på parningen.
Vad är det för färger på honan och hanen?
jo men de va just de att ja ville ha efter den hanen, men får se hur de blir. honan e den från dig den normalfärgade å hanen är silver/grå färgad.
aha, på så vis. Ja då har jag ingen hane att låna ut heller, för den enda kh hanen jag har är hennes egen pappa.
Jaha okej. ja jag har ju andra hanar oxå men de va just honom ja hade tänkt så:P men får se då hur de blir:)
Du har ingen annan hona då som du kan få en unge efter honom från? Eller om du kan låna ut honom till någon annan, få en unge därifrån, kanske en hane från honom som du kan para med honan till hennes andra kull, eller något, fast det kanske inte blir samma sak? 
jag har bara en till hona som e för ung, sen en till å de är mamman till henne:) så har ingen mer hona. å ja kan inte låna ut honom för han e för gammal. han e riktigt gammal å de märks på honom . de orkar han inte. ja hade ihop dom nyss å han va upp 4 gånger kanske så får väl se om de blir något. men ja vill inte utsätta honom för nå mer nu. han e så gammal å trött.

Tycker väl både det är dumt att utsätta en såpass gammal hane för en parning om han är för trött för att ens flyttas på. Och sen utsätta din hona för en parning som hon kanske inte klarar av. Det är ju dubbel risk liksom. Man ska ju inte låta begäret efter bebisar bli så stort att man riskerar hälsan på de djur man har redan.
Hur gammal är hanen?
han e 2 år å 3månader