Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 824 ggr
Vemsan
0

skraj för hamstern

Hej !
köpte en hamster i måndags , han va jättesnäll å så :) men när jag kom hem å skulle flytta över honom till buren så bet han mej rejält . vet att de är för att han va rädd å stressad pga flytten , men nu har ja blivit skitskraj för honom . om jag skulle stoppa ner fingret nu , skulle han hugga ? skulle jag kunna ha handskar eller nåt första gångerna eller skulle han bli osäker och rädd ? har haft en hamster tidigare , men han var lungn redan från början :P

tacksam för alla tips jag kan få :)
Emma

Hälsningar Vemsan

Hamzter95
0

Hm.. Om han har vant sig nu borde han inte bitas om du bara räcker fram handen,, du kan ha handskar jag tror nog inte att han blir rädd :)
Lycka till

Imasy
0

När jag lärde mig rida för en sisådär 20 år sedan, så sa alltid min ridlärare om och om igen, att ramlar ni av hästen så måste ni upp på hästryggen omgående, även om vartenda ben i kroppen är brutet!

Varför? Jo, hon hade, som många andra, blivit avkastad ifrån häste och gjort sig ordentligt illa. så illa att hon inte vågade sätta sig på en häst igen.

Så räta på ryggen och ner med händerna ;) Även om det gör ont så kan han inte skada dig allvarligt. Dessutom så tror jag att han känner av din rädsla.

Dessutom, igen, så tror jag inte att han skulle bita dig igen, för jag tror att det var som du säger, han var rädd och stressad. Så sätt dig du och prata med honom och sätt ner handen försiktigt så han ser dig och inte blir överraskad så ska nu nog se att det går prima :)

Bella-R
0

Ovanstående har gett dig bra tips, försök locka med nån gurkbit, elr nåt annat gott. Bara så att han förstår att dina händer inte är nåt farligt!

Jag blev biten av en av mina förra hamstrar (gjorde misstaget att stoppa ner handen alldeles intill henne när hon hade ungar) och efter det blev jag precis som du, oxå väldigt rädd, det tog tid för mig att övervinna rädslan men det går!

Försök, även om det är svårt, att inte vara rädd, för som Jennie sa, så känner hamstern av din rädsla, och då reagerar han oxå med rädsla vilket kan resultera i att han biter dig.

Jag hade en hamster en gång som var väldigt rädd av sig, han skrek fruktansvärt högt och högg och krälade uppför väggarna så fort man stoppade ner en hand i buren. Men han gick att göra tam, det tog lite tid men det gick! En del hamstrar tar lite längre tid att göra tama, medan vissa blir tama på en gång. Min första hamster t.ex blev tam på en gång. Tog bara ett par dagar så var han framme och skulle upp i handen.

Så ge inte upp och försök att inte vara rädd när du hanterar honom. Så småningom kommer rädslan att bit för bit försvinna. :)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Vemsan
0

har suttit å stoppat ner handen(me en vante) lite fram å tillbaka , Tudor har bara suttit å tittat konstigt på mej :P sen kom han fram till mej vid gallert(har buren på skrivbordet) och jag stack in handen å klappade honom , har rörde sej inte ur fläcken :D jättesnäll ju :D fast kmr nog inte stoppa in handen utan vanten på ett tag x) men är inte så rädd längre :D tack så jättemkt ni som har svarat :D utan er hade jag seriöst fegat ur :/

Hälsningar Vemsan

Anfa
0

Jag vet hur det känns. Min hamster har haft flera bitperioder, först var hon lugn, men sen fick hon en period. Våga hålla i henne, och gör det minst en gång per dag. Jag hade även en hamster före, som bet mig hela tiden så då bytte jag. Men var inte rädd. Är det en guld- eller dvärghamster?

Achatina
0

Jag brukar kraffsa lite i bottenmaterialet för att få hamsterns uppmärksamhet, mina brukar komma rusande för att bli upplockade eller få mat när de hör kraffset x)

Var glad att det är en hamster du har och inte ett större djur x) Om det är en zoohamster så kan ditt hem ju vara första gången den inte känner sig stressad, för grossistuppfödnings ställen, som många djuraffärsdjur kommer ifrån är nog inte den lugnaste platsen att växa upp på. Ge den lite tid så kommer det nog gå bra utan vante med x)

Vemsan
0

#5: han är en guldhamster ;)

har vågat ta i honom utan vantarna idag :) har lyft rynt han lite i buren också å han är huursnäll som helst ju :)<33 fast ska vänta ett tag innan jag lyfter upp honom och tar ur honom ur buren ;)

Hälsningar Vemsan

Anfa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar göra som #6. Då kommer hon som ett skott ner från röret XD

Vad bra att hon/han inte bits:) det är så kul att vara hamsterägare när man vågar ta upp dom. Ska snart lära Ester att sitta i fickan XD