Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 644 ggr
flikkan
0

Mat

Vad ska man ge för mat ?

Innan när jag hade hamstrar så gav jag hamsterblandning. Men jag har hört att det inte är så bra för kaniner, gäller det för hamstrar också?

Naturligtvis så ger jag knäckebröd och grönsaker och sånt också.

Men annars, skulle man kunna ge vanlig pellets som man ger till marsvin och kaniner?

Tack på förhand.

Mvh Maja!

OttoT
0

Min erfarenhet av hamsterblandningar är inte den bästa. De man köper på t.ex. ICA måste jag säga är skräp, de innehåller i min mening alldeles för mycket kolhydrater och är ofta ganska fet. Pelletsen brukar inte mina hamstrar röra.. 

Något jag kan rekomendera är att köpa blandningen "Pretty Pets" i din zoobutik och blanda ned lite egna ingredienser som t.ex. vetegroddar, extra johannesbröd, lite nötter(osaltade), katt/hundmat (torrfoder)man kan även blanda ner en osötad Musli. Hur blandningen ser ut, avgörs av hur tjock din hamster är.

Det finns hur många kombinationer som helst, men tänk att tänka på är att man ska vara försiktig med nötter samt vetegroddar, då detta gör att din hamster går upp i vikt.

flikkan
0

Okej, tack så mycket för svar :)

aliciia
0

jag hr två olika sorters hamster blndningar, Best friend & Vitakraft *tror jag*

tyckte åxå det va konstigt, eftersom man inte ska ge det till kaniner eller marsvin,

Lycka till med hamster iaf. :D