Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 724 ggr
Achatina
0

"Inavelsspärr"

Har hamstrar någon sådan, inbyggd liksom. Så att de undviker att para sig med kullsyskon. Tänker mig då främst dvärghamster som ju bor tillsammans ofta.

Tazzar
0

Jag tror inte det, man har ju hört att det ska vara viktigt att ha honor och hanar för sig…

Englatassens
0

Jag har hört att gerbiler känner av släktskap i alla fall…

Imasy
0

Jag tror inte de har någon sån spärr. Brunstar honan så är det väl först till kvarn, oavsett om det råkar vara syrran eller gran-hamstern ;)

Mistletoes
0

Har dom den känslan så struntar dom isf i den ;)

Vet flera stycken som haft en kull ihop tills dom är 4 veckor o där syskon redan då hunnit para sig… Dock är det extremt ovanligt, det var en speciell linje som blev könsmogna tidigt för flera år sen.

Sen finns det även vissa som inavlar med flit o då verkar ju inte hamstrarna bry sig om att det är mamma och son tex..

Achatina
0

Ash då… Var inne i en djuraffär där de verkade ha blandade kön på dvärghamstrarna. Att bedriva avel i djuraffären är vad jag vet inte tillåtet… Hur som har de hamstrarna nog en ganska ovanlig färg (typ silver fawn eller något) så jag spekulerar i om de skulle kunna vara syskon. Varpå ungarna som sprang runt i buren skulle vara inavlade små monster. Men ja vad vet jag.

[Katteeen]
0

#2: I naturen har gerbiler den spärren, men eftersom alla tama gerbiler som finns idag härstammar från de 40 "forskningsdjur" som fångades in från början, så är sannolikheten rätt stor att den spärren försvann. Vissa gerbiler har den spärren, men ju fler har den inte. Haha, så dåligt jag förklarar ^^ Hoppas ni fattar ;P

Vet inte hur det är med hamstrar, men om de ens hade en sådan spärr skulle jag tro att den också försvunnit… Äh, vet faktiskt inte =P

MickiRosa
0

vad jag vet så har inte dvärghamstrar eller guldhamstrar den spärren. är man inte ute i tid och plockar bort könsmogna ungar så försöker dom ge sig på mor sin..

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

91Marran
0

det är bara gerbiler som har det, inte hamstrar.

Mvh
Mig

Achatina
0

det är nog fler djur än gerbiler som har det…

Solaika
0

Våra tama gerbiler har inte någon inavelsspärr. Den har försvunnit i aveln. Jag kan intyga detta då mina första två "bröder" visade sig vara en syster och bror. Oskyldig

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida