Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 611 ggr
Amoz
0

Hanterings frågor och "annons"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag går ett djurvårdprogram och vi har hamstrar på skolan, bland annat en liten hona vid namn Charlie. Nu är det såhär att Charlie fick en liten tuff start, de var 5 ungar från början men plötsligt hittade vi en dödad (de var inte små bebisar då) vi flyttade bort mamman då vi trodde att hon gjort så, dagen efter hittade vi yterligare en död och en fick avlivas, så Charlie och Alex blev kvar, vi särade på dom och Alex var väldigt svag, efter extra mycket grönsaker blev han plötsligt otroligt pigg och glad och han var/är en underbar hamster. Alex har fått flytta.

Charlie (som vi tror dödade sina syskon) är inte lika vänlig, hon tillåter att man klappar henne och håller på med henne så länge man INTE lyfter henne, hon skriker då (dock bryr sig inte alla om det trotts att jag blir irriterad när de ska stressa henne)
Någon som har tips på hur vi kan göra för att få henne att låta oss lyfta henne?

(Lägger detta i denna tråd med)
Sedan också, bor någon i GBG och är intresserad av en svartvit guldhamster hona så säg till! Charlie behöver nytt kärleksfullt hem då hon blir stressar av att folk håller på med henne när hon inte vill, hon är född någon gång i slutet av sommarlovet (vet inte datumet men kan kolla upp det om någon skulle vara intresserad) Jag vet inte hur mycket hon skulle kosta men det är knappast speciellt mycket.

Imasy
0

Det enda tips jag kan komma med, är att en och samma person hanterar hamstern.

Har hon redan problem med stress/aggressivitet så tror jag inte att det blir bättre av att många olika personer håller på och stressar hamstern ännu mer än vad den redan är.

Är det någon som har möjlighet att ta hem hamstern till sig och träna henne hemma i lugn och ro?

sedan så har vi en speciell tråd för annonser ;)

Amoz
0

Ja, men det är lite svårt, har dessutom bett folk att INTE plocka upp henne med händerna (man kan lätt ta upp henne med ett rör/toarulle) blev ganska sur på några då lilla Charlie skrek och jag sa till dom men fick svaret "Det gick förut"

Det finns ingen på skolan som vill ta hem Charlie… den som tog Alex skulle egentligen ta henne med men tydligen icke…

Jo, jag såg det efter att jag skrivit det.

Imasy
0

men har ni ingen lärare eller liknande som är huvudansvarig för djuren?

Kanske går det att ta ett resonemang med denne, och sedan sätta upp regler för vad som gäller när man hanterar charlie?

Tänkte att är det många elever runt henne samtidigt så kanske det blir för mycket stoj och skrämmer henne? Lyssnar de inte på dig så kanske det biter hårdare när läraren säger till?

En annan fråga, hur gamla var det när ni särade på dem eftersom de han bita ihjäl varann? Är ni säkra på att charlie inte är sjuk?

Amoz
0

Psykisk sjuk är hon nog snarare då, men guldhamstrar är ju tyvärr aggressiva mot varandra.

Jag fick reda på att de var 11 veckor (och jag vet att det är sent att skilja dom då och jag förstår verkligen inte varför det inte blev gjort tidigare då dom annars är så noga med sånt! Men enligt hon som har hand om de hade de fortfarande diat)

Imasy
0

Oj då, jag har aldrig varit med om att de har diat så länge. Fast å andra sidan så har jag alltid särat på dem innan de blivit bråk, och det kan ha varierat alltifrån 5 v - 8 v.

men då finns det kanske en förklaring till varför de bitit ihjäl varann iallafall.

Hur mycket har de blivit hanterade som små bebisar då? Tänkte om hon är välhanterad så borde hon väl inte vara rädd? Kan det ha hänt något som gjort henne skrämd?

Amoz
0

Honan var lite smått aggressiv så det gick inte att hantera ungarna när de var små, Alex var skygg i början men efter att han blivit pigg blev han otroligt kelig.

Jag kom precis på en sak med, Charlie brukar låta mig ta i henne och även lyfta henne (på henne vilkor) men kan det bero på att jag är den enda som inte är rädd för henne och vet när hon får nog av att man försöker lyfta henne med händerna?

Imasy
0

Nog tro jag att hon kan känna av om någon är rädd för henne, och hon utnyttjar nog säkert det också ;)

Amoz
0

Jo, det gör hon säkert XD sedan vet hon även vem som mutar henne Skäms XD