Dvärghamster-avel fråga
Nu efterlyser jag alla dvärg kunniga!
Vilka färger går att para med Campells Black mottled? Min kompis har en sådan och vi skulle vilja testa att ha en liten avels verksamhet, men bara för skojjs skull.
Tacksam för svar :)
putt

putt
Någon?

Putt!

66 stycken har läst, men inte en enda svarar? PUTT!
du ska inte para en vittecknad med en annan vittecknad, men det finns lite olika åsikter om det , det är vad jag vet i alla fall
sen så tror jag att man kan para med svartbaserade färger och även agouti, men som sagt det är bara vad jag tror
men annars om du pm:ar geishas eller viEriksson här på HiF så kan nog dom svara på dina frågor,
då det inte är så många som föder upp campbells i dagsläget så det är nog därför ingen har kunnat svara på din fråga, men ändå varit nyfikna på vad du ville fråga om :)

Okej, tack ändå :)
Bara för att det är många som har läst tråden så kan det ju vara så att de inte har det svaret du söker efter, jag är en av dem ;)
Jag tror nog att så fort "dvärg-folket" ramlar in här så får du nog ett svar :)

Men jag menar lixom, minst 5 av typ, 90 pers, borde väl kunna nånting om dvärg-färgerna? Det var så jag menade.. :) PUTT
Men står det att det tex är 50 st som har läst tråden så betyder inte det att det är 50 olika personer som har läst tråden ;)
Det kan lika gärna vara 5 personer som har läst tråden 10 gånger var för att de ville se vad de nya svaren var, så just antalet sidvisningar kan ju vara lite missvisande ibland :)

Eftersom det inte är så många som håller på med campbells så är det väl inte så konstigt att nästan ingen kan svara på din fråga =0) Jag håller bara på med vintervita dvärgar så därför har jag ingen aning om vilka färger som passar ihop med varandra =)

#9, aha ;)

Jag har läst den här tråden 5 gg så där har du fem "personer" som är en *haha*
Men jag har inte svaret, utan är mer nyfiken på vad svaret är.

#12, haha

ja sebb har redan gett det svaret jag tänkte. du ska inte para vittecknat med vitttecknat men för övrigt tror jag det går bra med vilken färg somhelst=)
En liten OT fråga, varför får man inte para två vilt tecknade med varann?

menar du vit eller vilt?
Vilt tecknade menade jag, för det var väl dessa två man inte skulle para med varann?

nopps. det är VIT-tecknade man inte ska para med varann=) vilt -tecknade är väl som vilken vilt-tecknad hamster som helst.
Men man ska inte para vit-tecknade med varann eftersom det kan ge ögonlösa bebisar.
efter ett litet samtal med lotta ling och en uppdatering i min genetik-kunskap(tack lotta) så är den bakomliggande orsaken att de vit-tecknade kan bära på ruby-eyed och den i dubbel upplaga ger i sin tur ögonlösa hamstrar.
Oj, jag läste v-i-l-t i #5, inte v-i-t ;D Då är jag med ;)
Nej det är vittecknade djur som man inte ska dubbla anlaget för.
Anledningen är att om djuret är genetiskt Mimi (vittecknad med anlag för rubinögd) och man dubblar det kan man få ögonlösa vita (MiMi=Anopthalmic White), förutom att dessa djur blir ögonlösa så blir de även tandlösa och dör oftast innan de blivit 2 veckor gamla men det finns vissa exemplar som överlevt till en vuxen ålder med när ägarna har gett dessa nermald mat som en gröaktig soppa i skål.
Är djuret däremot genetisk Momo (vittecknad) så ska det inte vara ngt konstigt med det vad jag har förstått, men då de flesta campbells idag har anlag för rubinögt så är det mkt dumt att försöka sig på att para två vittecknade med varandra.
Man vet alltså inte vilken "gentisk kod" djuret har innan man testparat det och därför bör man ju låta bli eller hur…
Det är inte i enlighet med Jordbruksverket regler att ge sig på en sådan parning iaf.
Vitteckningen på Campbells är dominant så det blir vittecknade djur i kullen om ngn av föräldrarna är vittecknade därför behöver man ju inte dubbla anlaget heller.
Men allt detta finns att läsa på nätet om man är intresserad av färger i övrigt så rekomenderar jag en svartbaserad färg till hamstern som TS efterfrågar.
Lotta

Mycket bra skrivet Lotta=)
tycker precis som micki
mycket bra skrivet Lotta !!

Men kan man para en rysk vintervit pearl sapphire med en campells black mottled då? Det kan man inte va?
#23 Jo, de arterna går att para å avkommorna blir då Hybrider (blandning av arterna). Men att ta fram fler hybrider känns inte klokt. Det är fler som vill ha rena djur.

det är helt onödigt att göra den parningen då det inte är säkert att avkommorna blir fertila heller. det känns lite dumt att para två olika arter med varann.
dessutom blir det myyycket finare om man parar samma art med varann.

Okejj, så ska jag tjata på mamma om en vintervit till ;)

Men ungarna blir väl inte ögonlösa eller får nåt fel?
Med risk för att missuppfatta dig nu ;) Men om jag har fattat tråden rätt så är det när man parar två vita dvärgar med varann det kan gå galet.
Så vitt jag vet, rätta mig om jag har fel, så kan man para vintervit och campbells med varann, så det blir sk hybrider, men som Micki skriver så kan de bli sterila.
Men om jag har förstått det rätt så blir de inte missbildade eller så. Men åter igen för att hålla med Micki så tycker jag det känns onödigt med ännu fler hybrider. För visst är det så att så många har blandat arterna att det är nån av arterna som håller på att "dö ut" i Sverige?

ja de rena vintervita finns faktiskt nästan inte kvar i sverige:(