Aktivering: Gräva klättra
Min hamster, Jam Jam, älskar att gräva och klättra. Så jag har läst lite olika trådar oså ,här inne på hif. Jag ska ha blomjord i grävlådan, men har nån förslag på storlek på lådan. Djupet menar jag. Ca 1 dm? Och den får ju inte vara allt för stor heller…
Vad kan man använda som kläterredskap? Hon har en stor plastlåda från IKEA (130 l eller vad det nu är) som hon har bott i. Men nu bor hon i en Dunabur just för att hon ska "hänga med" mer på vad vi gör.
Alla tips är bra, utom de dåliga… Så snälla hjälp mig! :o
Ta en större pyts o ha jord i, gärna ett par dm djup. Köp en sådan där plast-låda på Claes Olsson eller Ikea och ha blomjord i att grava i.
Klättra är bra så länge det inte är för högt, max ca 20-25 cm. Hamstrar har ingen känsla för höjder utan släpper bara taget och kan göra sig riktigt illa. Hade själv en hona som bara släppte taget från duna-burstaket och landade så illa på kanten av en träbro att hon bröt ryggen :o(
Hoppas detta kom till nytta för dig :o)
Er det nødvendig å sterilisere jorden, eller er det unødvendig? (Vet at NHF anbefaler det, men det er kanskje overdrevet.. ).
Tror inte man ska behöva sterilisera den om man köper ekologisk jord. Men någon annan kanske har annan information?
Økologisk jord har jeg ikke hørt om i Norge. Hva innebærer det rent konkret i forhold til 'vanlig jord'?
Att den är framställd på naturlig väg såvitt jag förstått, jag har själv inte köpt den så jag har kunnat läsa på påsen.
Kanskje med kompost i stedet for torvmull og kunstgjødsel?

#1 Okej tack! =)
det är en sak jag inte riktigt förstår.
om jag köper en låda att ha blomjord och dyl i som är minst 1 dm djup, hur kommer hamstrarna in i den?
jag har dvärgisar så dom är ju inte så himlans långa. :)
har ni gjort någon form av hemmabygge för att hjälpa dom upp i lådan, eller har ni bara höjdhoppande hamstrar? :D
Du kan ju kanske sätta i en stege eller göra en liten ramp?
Eller du vet sådana där små "träbroar" som man kan böja lite som man vill, de kanske kan fungera?
#9 sant. :) dom var inte så förtjusta i jord (dom kastade sig i princip ur lådan på en gång) så det får bli andra roliga saker :p
tack ändå! =)