Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1419 ggr
Alfh
0

Aktivering: Gräva klättra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hamster, Jam Jam, älskar att gräva och klättra.  Så jag har läst lite olika trådar oså ,här inne på hif. Jag ska ha blomjord i grävlådan, men har nån förslag på storlek på lådan. Djupet menar jag. Ca 1 dm?  Och den får ju inte vara allt för stor heller…

Vad kan man använda som kläterredskap?  Hon har en stor plastlåda från IKEA (130 l eller vad det nu är) som hon har bott i. Men nu bor hon i en Dunabur just för att hon ska "hänga med" mer på vad vi gör.

Alla tips är bra, utom de dåliga… Så snälla hjälp mig! :o 

Asa-N
0

Ta en större pyts o ha jord i, gärna ett par dm djup. Köp en sådan där plast-låda på Claes Olsson eller Ikea och ha blomjord i att grava i.

Klättra är bra så länge det inte är för högt, max ca 20-25 cm. Hamstrar har ingen känsla för höjder utan släpper bara taget och kan göra sig riktigt illa. Hade själv en hona som bara släppte taget från duna-burstaket och landade så illa på kanten av en träbro att hon bröt ryggen :o(

Hoppas detta kom till nytta för dig :o)

Anne-Hedvig
0

Er det nødvendig å sterilisere jorden, eller er det unødvendig? (Vet at NHF anbefaler det, men det er kanskje overdrevet.. ).

Asa-N
0

Tror inte man ska behöva sterilisera den om man köper ekologisk jord. Men någon annan kanske har annan information?

Anne-Hedvig
0

Økologisk jord har jeg ikke hørt om i Norge. Hva innebærer det rent konkret i forhold til 'vanlig jord'?

Asa-N
0

Att den är framställd på naturlig väg såvitt jag förstått, jag har själv inte köpt den så jag har kunnat läsa på påsen.

Anne-Hedvig
0

Kanskje med kompost i stedet for torvmull og kunstgjødsel?

Alfh
0

#1 Okej tack! =)

sabinabergstedt
0

det är en sak jag inte riktigt förstår.

om jag köper en låda att ha blomjord och dyl i som är minst 1 dm djup, hur kommer hamstrarna in i den?

jag har dvärgisar så dom är ju inte så himlans långa. :)

har ni gjort någon form av hemmabygge för att hjälpa dom upp i lådan, eller har ni bara höjdhoppande hamstrar? :D

Imasy
0

Du kan ju kanske sätta i en stege eller göra en liten ramp?

Eller du vet sådana där små "träbroar" som man kan böja lite som man vill, de kanske kan fungera?

sabinabergstedt
0

#9 sant. :) dom var inte så förtjusta i jord (dom kastade sig i princip ur lådan på en gång) så det får bli andra roliga saker :p

tack ändå! =)