Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1393 ggr
Mistro
0

INTE, INTE, INTE BRA!

Har tre hamstrar varav en hane. Han är sobel roan och igår rymde han in till min två månaders mink (förövrigt ett kull syskon till honom) och sedan hittade jag honom igen fast hos min mink roan! och gud vet vad han gjorde med dom. HJÄLP MIG! eftersom det är roan med roan så kommer ju ungarna att bli utan ögon. Den andra är ju för ung för att uppfostra bebisar! Jag vet ju inte om det tog sig båda gångerna men om det gjorde det måste jag ju avliva de ögonlösa, kan jag då ta den yngre honans ungar och ge dom till den äldre? kommer hon att ta hand om dom?

Mvh/ Linda

Bulba
0

Detta Låter inte alls bra. Vet ej om hon kommer acceptera de andra ungarna men hennes modersinstinkt kanske tar över. Vem vet? det kanske är värt ett försök eftersom den yngsta honan kanske inte klarar av att ge di till ungarna. Någon annan som vet? Hoppas i alla fall att detta löser sig.

Ham-Madam
0

det kan gå bra.

vänta å se.

har du tur så brunstade inte båda honorna.

vid två tillfällen har jag tagit hand om honor som varit 8v med nyfödda , de har klarat det bra.

(de honorna kom inte ifrån mej,de hade troligen blivit parade på väg till butiken el i butiken.)

du kan lägga ungar hos den äldre honan men avakta först å se hur hon klarar det, flytta alltså inte i onödan.

Mistro
0

Men hur avlivar man små hamster bebisar på fortaste sättet? vill ju inte att de ska lida. Fär de utan ögon måste väl avlivas eller?

Mistro
0

Den äldsta som är mink roan är också mamma till hanen och honan… Glömde skriva det.

Potts
0

#3 Man tar dem till vetrinär kanske…?

Imasy
0

En fråga, varför vill du avliva dem om de är ögonlösa?

Mistro
0

Jag trodde att man var tvungen att göra det. Kan dom överleva bra utan ögon? kan jag sätta in den unga honans kull till den äldre även fast den äldre fortfarande har sina egna ungar?

Imasy
1

Jag anser att djur kan ha ett värdigt trots handikapp :)

Visst blir det lite knepigare att sköta djuret kanske, att man tex aldrig kan möblera om i buren etc, utan allt måste alltid stå på samma plats osv.

Och med tanke på att hamstrar ser så dåligt iaf, så anser jag iallafall att helt förlorad syn inte är en katastrofal förlust.

Men sedan så är ju ett annat problem, vem vill ha dem? Det kan ju kanske bli problem att hitta nya hem åt dem, om du inte kan ha alla ungar kvar själv?

Englatassens
0

D e "bara" 25% av ungarna som blir ögonlösa.

Snälla snälla se till att d inte kan rymma ngt mer!!!!Skrikandes

Mistro
0

#8 Har ju plats för 2 hamstrar till men antagligen blir det fler än 2 blinda. Man får väl hoppas att de inte tog sig eller att de aldrig parade sig…

#9 Hanen har faktiskt fått flyttat in i ett annat rum så han inte är nära honorna.

Imasy
0

Ja, tänk om de själva kunde förstå vad de kan ställa till med för tok när man rymmer, de små rackarna.

smart att ha hanen i ett annat rum, får hoppas att de aldrig kan göra om samma sak nu.

Och får du några ögonlösa ungar i kullen så är det väl bara att hoppas på att de går åt under de första dygnen, brukar ju oftast vara någon som inte är livsduglig och trillar bort,

Bulba
0

Jag skulle kunna ta en ögonlös. Bara den inte kostar något. Har plats här och det verkar som om du behöver lite hjälp. Du kan väl pma mig när de kommit :D kanske vill ha en annan om det löser sig med de blinda. Tungan ute

nonisaga
0

jag skulle nog oxå kunna ta enGladkanske

MickiRosa
0

frågan är om de ens överlever…

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Bullerbytjejen
0

jag måste bara fråga, det där med ögonlösa hade jag ingen aaning om, hur fungerar det, någon som kan förklara lite mer? har dom inga ögon alltså? tomma glober eller inga ögonlock som kan öppnas, eller bara blinda??Förvånad

nonisaga
0

Jag vet faktisk inte så mkt om det(har aldrig sett en ögonlös men tror att det iaf inte blir tomma glober utan helt slät, någon annan som vet? men tänk om de inte ens lever lika länge som en frisk hamster utan har ett kortare liv????Obestämd

Asa-N
0

Ögonlösa blir just ögonlösa, det finns inget i ögonhålan och de blir inte särskilt gamla.

MickiRosa
0

Hittade en länk på nätet som handlar om ögonlösa hamstrar. Det är på engelska så om någon har problem med det så kan jag ge mig på att översätta den?

här är länken iaf, och säg till om ni vill att jag ska översätta den. http://www.hammysworld.com/index.php?p=eyeless

Ham-Madam
0

tror inte du behöver oroa dej om avlivning.

tror mamman fixar det själv innan du ens hinner se vilka som är ögonlösa el inte.

skulle nån klara sej då får du väl då först börja oroa dej å fundera på avlivningsmetod.

Nicolina
0

Vet en person som genom misstag fick en ögonlös unge, har för mig att den aldrig öppnade ögonen och tillslut kom de på anledningen. Är inte hundra säker men tror det var så…

Tror även att jag själv fått en ögonlös unge, inte genom vitmagad/roan parning utan i en helt "vanlig" parning. Den ungen lät vi leva tills den blev runt 3v och då var den kanske en 4 dels så stor som resten av ungarna och alldelels mager å knotig, knappt nån päls och inga öppna ögon. När vi avlivat den så tittande min pappa och sa att den inte hade några ögon…

Enligt min åsikt är ögonlösa hamstrar defekta och jag kan inte tänka mig att de mår bra. Själv skulle jag tycka det är okej att behålla dem för forkning men i annat fall avliva dem…. kanske låter hårt, men vem måste man tänka på i frågan? Sig själv och sina varma och säkerligen kärleksfulla känslor för djuret som man bara vill ge en chans… eller vill man tänka på hur djuret mår?

Livet med djur är inte lätt… men man MÅSTE förstå att man inte kan förmänskliga ett djur, hur stor djurvän man är.

Mistro
0

BRA NYHETER!

Den äldsta honan brunstade igår när jag kollade henne så det kommer inte bli några ögonlösisar Skrattande 

LITE MINDRE BRA NYHETER!

hoppas nu verkligen på att den andra honan inte är gravid. Vet ej riktigt när hon ska brunsta men jag kollade henne igår och då var det ingen brunst. Om hon inte klarar att  ta hand om ungarna har jag ju ingen hona att ge bebisarna till… Hur ska jag göra då?

Denna kommentar har tagits bort.
Bulba
0

Vad skönt att du slipper avliva någon Glad och jag tror nog att den mindre kan klara det men om inte vet jag inte riktigt vad som skulle kunna hända

Imasy
0

Jag tror att om honan känner att hon inte klarar av att vara mamma vid såhär tidig ålder så tro jag att hon kommer lösa problemet på egen hand så att säga :/

ingen garanti att det blir så såklart, men det har ju hänt förr.

MickiRosa
0

Jag har varit med två gånger att ha en hona som blivit dräktig för tidigt. Den ena gången hade jag räknat fel, den andra gången så rymde hon.

Med den första honan så struntade hon helt i ungarna så de dog.

Med den andra honan så tog hon hand om de så himla bra att hon blev tunn och mager.

Så ifall din hona skulle vara dräktig så tipsar jag om att ge massor av extra mat nu innan hon föder och om hon skulle få ungar att du matar massor med gröt och frön och pasta och allt hon tycker är gott.

Nicciz
0

BULLERBYTJEJEN HÄR : åh va skönt att hon brunstade, jag tittade på länken usch vad läskigt det såg ut, hoppas att det inte finns folk som på flit avlar fram sånna Gråter (Kom på att jag sitter på en kompis användare, suck, sällan :-P)

MickiRosa
0

#26 det gör det nog inte. jag hoppas oxå för din skull att den andra inte är dräktig. kram till dig