Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1037 ggr
Hellie
0

Skadad hamster- råd?

I fredags upptäckte jag att min hamster haltade på vänster bakben. Jag pratatde med veterinärjouren som tyckte att jag skulle avvakta tills efter helgen om det blivit sämre. Men det har blivit bättre, och han äter och är lika glad som förut. Dock släpar den skadade tassen lite och nu upptäckte jag ett blåmärke på insidan av bakbenet. Jag har uteslutit att han brutit benet eftersom han stödjer till viss del på det. Jag har tagit bort alla klättermöjligheter i buren och han har bara får vara inne för att vila upp sig. Men jag undrar om någon har något mer råd eller tips på vad man kan göra, eller vad det egentligen kan vara? Han har inte blivit tappad och jag vet inte hur skadan kan ha uppkommit.

Skulle bli jätteglad om ni kunde hjälpa mig, jag är orolig även fast han inte verkar lida!

/Helena

Imasy
0

Är det ett blåmärke så ömmar det säkert, och kanske därför han haltar.

Tycker ändå att du ska vända dig till veterinären och fråga iallafall om det är någon fara eller om du bör avvakta, då ingen här på sajten har veterinärkunskaper.

Hellie
0

De sa att det inte finns mycket de kan göra eftersom hamstrar har så små ben. Det intryck jag fick var att om det var brutet var det avlivning som gällde och annars kunde de inte göra mycket. Men jag har hittat en veterinärklinik som ska vara extra duktiga på ganagare, ska ringa imorgon bitti!