Irriterat öga
Har en hamster här hemma med ett irriterat öga (tror jag). Runt ögat (speciellt under) är han kal och när han är nyvaken så öppnar han inte ögat helt.
Ögat är inte större än normalt och det rinner inte..Huden kring ögat ser inte rödare ut än normalt men så har jag ingen bra lampa så jag är inte säker.
Någon som har någon idé vad det kan vara och vad jag ska göra?
Har han suttit i drag eller något? Det är det första jag tänker på. Vi hade en hona som hade ungefär samma problem och jag tror hon stod för nära fönstret som inte var riktigt tätt. Eller är det någon som har varit förkyld som hanterat honom, det kan ju också visa sig på det sättet, just med irritation i ögonen. Men jag är absolut ingen expert utan det är bara mina tankar, det kanske finns andra som har bättre svar. 
Okej, vad gjorde ni med henne?
Fick tips någon annanstans att badda med koksaltlösning, men kan det vara skadligt om man gör det i "onödan" eller är det värt ett försök? Tycker man mer brukar använda det på rinniga ögon..
Kan dom skava bort päls vid ögonen om de gnager mycket galler? För det var något min mamma kom och tänka på eftersom han var kal över nosen förut pga det, men det låter lite konstigt..
Koksaltlösning är väl inget som är farligt i "onödan" ? Det är ju bara rent vatten eller vad man ska säga.
Har veterinären några bra tips och råd?
De vågade inte säga eller ge något utan att ha kollat på hamstern. Så jag tänkte pröva med koksaltlösning och blir det värre eller oförändrat så får jag komma in med honom.
# Koksaltlösnin låter bra tycker jag. Vår honas öga läktes av sig själv efter ett tag när vi flyttat buren.
Är Irror rex?
Vart ska man lägga koksaltlösningen? Runt ögat eller på ögat?
#6 Nej, han är vanlig långhår, men mamman är rex. Han har dock haft igenklippade ögon, som rexar kan få, några gånger vilket ingen av mina hamstrar (om det inte varit gamligar) har haft tidigare :S
#7 Jag tar en kompress, droppar koksaltlösningen på det och baddar kring och på ögat lite lätt :P
är det min dator som spökar så det ser ut som små mjällflagor över ögat el har han mjäll/torr hud?
har han mjäll gå då till vet så du får rätt salva utskriven.
ser jag fel så testa med lätt koksaltslösning å se om det hjälper.
Nej, han har inga mjällflagor vid ögonen så vitt jag kan se. Däremot har han han lite torr hud på ryggen. :/
Mirella hade torr hud på ryggen tidigare, eller rättare sagt så fick hon små sår på ryggen. Jag fyllde en vattenspruta med vanligt vatten å sprutade lite över buren minst 1 gång om dagen. Hennes sår försvann väldigt fort. Så det berodde troligtvis på att luften va för torr där buren stod :)
Kanske kan va värt att testa nåt sånt också, för Irrors mjäll menar jag?
Nu har jag baddat hans öga två ggr om dagen sen i tisdags men märker ingen skillnad än så länge.. fast det är ju päls som ska växa ut så det kanske dröjer ett tag :/ Ska prata med min sällskapsdjurslärare imorgon och höra vad hon säger.. Hon har många års erfarenhet av gnagare.
Men tror ni att hans problem med igenklibbade ögon som han hade tidigare kan ha med detta att göra? Det har ALLTID varit vänstra ögat han har haft problem med så vitt jag kan minnas! Kerstin (uppfödaren) sa också att han hade haft igenklibbat öga tidigare samma dag som jag köpte honom.
Jag har funderat på om det kan vara underlaget (toalätt), men jag hade ju kutterspån till honom dom första månaderna och även då hade han problem.
aloevera brukar många djurägare använda. påstås funka till det mesta.
kanske värt att prova.
om han nu haft det sens du fick hem honom så är det kanske ett vet besök som är det bästa så du får rätt medicin/hjälp/råd och att hans problem fås bukt med å försvinner el lindras.
#13 Han har inte haft detta sen jag fick honom utan detta upptäckte jag ganska nyligen. Det är igenkletat öga han har haft tidigare, inte så jätteofta men alltid samma öga som jag kan minnas. Men det blir nog så att jag går gå till veterinären snart för detta verkar inte gå över ..
Ögat ser lite bättre ut. Han är fortfarande kal kring ögat, men jag tror han såg värre ut på uställningen (ingen jätte-förbättring alltså då jag inte ens är 100 på att det blivit bättre).. Ser bättre ut om man jämför nya bilder med bilden jag posta i hvudmappen, fast det kanske bara är den bilden..
Däremot har han haft enklare att öppna det ögat (förut öppna han det inte helt) så han ser inte morgongroggy ut som han gjorde förut.
Undrar en sak, ser ni det svarta vid/under ögat? Vad är det? Är det det för att han är vittecknad eller? 
Det ser ju lite bättre ut i alla fall.
Ja, jag ser pricken, jag tror att det är en liten pigmentfläck :)
#16 Ja, det tänkte jag också eftersom alla mina svartögda har haft svart kajal under ögonen.. men eftersom han är vittecknad så kanske han är fläckig där precis som han är på öronen. Ville bara kolla för att vara säker :)