Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1321 ggr
Bulba
0

Laban!

Tänkte para min hane Laban med en kompis hamster men skulle nu kolla vilka färger han skulle kunna paras med. Han är Silversobel roan. Kan han paras med en rost?

Mvh/ sophie

NelliM
0

Jag vet inte så mycket om sånt, men jag tror det…

mocchino
0

Visst kan han paras med en rost. Så länge rosten inte är bandad, för gammal eller för ung. :) Tänk då på att det då inte bara kan komma roan utan då kan även det komma vitmagade! Så informera köparna sedan om hela roan/vitmagade genen så att det inte blir några knasparningar i framtiden! :)

// Nathalie

Bulba
0

ok, tack! vilka andra färger kan jag para med?

mocchino
0

Jag skulle ju rekomendera dig samma som rekomenderades med mamman dvs en cremebaserad enfärgad hamster, dvs inga band eller nånting. Just för att med creme+creme så kan du ju då endast få cremebaserade ungar så som creme, sobel, mink och ev bö sobel och koppar. Och eftersom detta endast är din andra kull med en rätt "komplicerad" teckning lr vad man nu ska kalla roan så tycker jag personligen att du ska göra det lätt för dig. För genom det så är det ju lättare att gissa färger. ;) Man ska ju inte göra det svårare än vad det redan är..

Sen en annan sak.. Mamman till lillkillen är väl mink roan och pappan var väl sobel? Eller jag har fel? Om det nu är så så kan inte lillkillen vara en silversobel roan utan då är han endast sobel roan. :) Vad jag har hört så kan det vara rätt svårt att se skillnad på de två färgerna med roan på men om ingen av föräldrarna är silver så kan inte ungen heller vara det. :)

// Nathalie

Bulba
0

Ok, går han att para med en dove? min kopis har dove och rost.

Konstigt eftersom det var en pet-domare som hjälpte mig med färgerna.. hon sa även att mamman var silver mink utan någon roan. :/

mocchino
0

#5 Men om mamman är silvermink utan roan och pappa är vanlig sobel så ska det ju inte kunna komma roan alls i kullen då det är dominant precis som silver.. Så det låter väldigt konstigt.. :/

Dove är ju en rödögd svart så det rekomenderas inte tillsammans med en cremebaserad! :)

// Nathalie

Bulba
0

men sedan var jag ju på SM och då sa hon att hon var fint fördelad roan! asså jag är helt förvirrad! Men hon måste ju vara roan eftersom lilla laban är roan. Eller hur? kan ju putta upp bilder på mamma, pappa och Laban. Alla här på hif trodde även att hon var mink roan… Eller har det skett ett mirakel? att jag fått fram en roan från en silver mink och en sobel?

Englatassens
0

Det är omöjligt eftersom ROAN är dominant, precis som mocchino säger häruppe… Det absolut bästa är om du kan para din kille med en annan cremebaserad hona!!Glad

Bulba
0

mhm… men KAN jag para honom med en dove? kanske ska göra det i framtiden så jag undrar bara. Vilka färger är cremebaserade?

Englatassens
0

Nej helst inte en sobel (creme) med dove…

Cremebaserade färger:

Creme, Sobel, Caramel, Koppar, Brunörad sobel, Mink, Offwhite, Silvermink, Silversobel.

Bulba
0

okej tack :D får väl hitta någon annan hona :D har en annan "kompis" med en rost, en Nf och en silvergrå. kan jag para med någon av dom?

Englatassens
0

I så fall rosten el Nfen…..Glad

Bulba
0

går det med koppar?

Englatassens
0

JA!! D blir ju jättebra!!! Kör på D!! Glad

Bulba
0

Det ska jag göra! finns det koppar roan? vilka färger kan jag få?

mocchino
0

#15 Ja roan finns på alla cremebaserade färger! :)

Det är väldigt svårt för oss att veta vilka färger du kan få mer än creme och sobel (med lr utan roan) då vi inte vet vilka färger din hane bär på. Om han tex inte bär på rost så kan det inte ens komma koppar roan..

// Nathalie

Linda3046
0

Det kan komma mink och rö creme också, för Labans mamma är väl mink roan? :)

Fast om Laban och/eller mamman är homozygot umburus så kan det bara komma mink och sobel.

Sen kan det ju komma bö.sobel, koppar och caramell om Laban är bärare på rost.

Bulba
0

Han bär på lite rost från pappas sida

nonisaga
0

men sophie då tar vi rost eller sobel, det låter bästSkrattande

nonisaga
0

nej jag menar koppar INTE rost!!

Bulba
0

haha! vill du ha en koppar?

mocchino
0

#18 Bara för att det finns lite på pappans sida betyder inte det att han till 100% bär på det. Men det lär ni ju märka isf. :) Man kan ju hoppas! :D

// Nathalie

Bulba
0

Har nu hittat en rost umb som jag parar honom med runt 11 januari.