Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 880 ggr
sabinabergstedt
0

mat till hamstrarna

Jag har läst igenom en hel del av inläggen här angående mat, och jag måste säga att jag har verkligen ingen koll på någonting känns det som. =/

När vi köpte våra hamstrar (på djuraffär) så köpte vi en vanlig hamsterblandning och den har vi fortsatt med.

De på djuraffären sa att vi skulle ha saltsten (vilket jag nu har läst att man inte ska ha), och att vi inte skulle ge dom frukt/grönt/kött, men inget av dessa tre finns i blandningen. det är ju mest frön..

så jag undrar, ska jag ändå börja ge dom frukt och kött och sånt?

och ska man göra egen hamstermat? blir det någon skillnad, eller är den man köper lika bra?

Imasy
0

Vad var det för knasig djur affär som sa att de inte skulle ha frukt och grönt? Det bör de ju få varje dag juh.

Har du hittat Saras artikel "tips på färskmat" ?

[sofia-85]
0

Saltsten, vadd och smådjursblandning sa de till mig. De sa även att extra grönsaker är bra

Imasy
0

Å saltsten å vadd vet vi ju att det inte är bra :/

Fattar inte det där med att djuraffärerna ska kränga en massa "skräp" allt för att tjäna några extra kronor. Eller så beror det på okunskap.

[sofia-85]
0

Men Benji äter inte ens saltstenen :)

Imasy
0

Nä, du ser ;D

Achatina
0

Man kanske skulle ta och klaga lite på jordbruksverket att saltsten inte är någon nyttig produkt för våra små.

Ham-Madam
0

hamstern kan lättare få förstoppning om den bara får fröblandningen.

sabinabergstedt
0

oj. stackarna.

det vet ju vem som helst att förstoppning aldrig är kul, och dom kan ju inte säga nåt stackarna. :S

provade att ge dom 2 ärtor idag. det var väldigt uppskattat! :D

Wind80
0

Jag satte in en saltsten ett kort tag när Ulltufsan började slicka mig på handen och armen när jag höll honom.

Han slutade med det ganska snart och då tog jag ut den igen.

Så jag tolkade det som att han hade lite brist på salt för han hade använt den.

Jag vet ju som sagt bara att saltsten inte är bra för dem men varför är den inte det?

*vetgirig* :o)

Sara87
0

#9 Hamstrar kan inte göra sej av med allt salt så ett överskott av salt i kroppen kan ställa till det.

MangoPeperoniOwner
0

djuraffärer är allt lustiga.. endel av dom åtminstonde..

Wind80
0

Jag var inne senast idag på Djurmagazinet i Jkpg och där hade de satt upp en lapp där det stod vad man behövde om man köpte en hamster. Där stod bl.a. saltsten!

Sen hade de en annan lapp uppsatt med information om guldhamstrar och på den stod det att honorna var lämpliga för avel från 2 1/2 månads ålder, översatt alltså 10 veckor…

*grrrrr* :o(

Man blir så arg när de är så okunniga!

Sara87
0

#12 Oj, att dom tipsar om saltsten kan jag leva med men att skriva så tidig parningsålder är heltokigt! :S

Wind80
0

Man kan ju verkligen tycka att det borde ju vara djurmänniskor (alltså gulliga och fina med djur samt kunniga) som jobbar i dessa butiker men det kan det ju inte vara i och med att det sprids så felaktig information runt om i Sverige.

Hade jag haft en djuraffär och även sålt djur som jag inte var intresserad av så hade jag i alla fall tagit reda på SANN fakta om dessa djur som jag hade kunnat informera mina köpare om. Eller, är inte det logiskt? Hur är människor funtade?

Sara87
0

#14 Håller med..