Röd i nacken? :(
Min 1åriga dvärghamster Thea ser hemsk ut. Pälsen har blivit 'flottig' och delat på sig från huvudet och ryggen. Man kan också se att huden är röd. Så jag sköljde ur hela buren, tvättade skålarna o.s.v. Men jag är orolig. Hon har inte rört maten, vattnet eller grönsakerna/frukten. Men hon tuggar lite smått på fröstången. Upptäckte också att rummet var invaderat av bananflugor och undrar ifall dem kan vara en del av problemet? 
Usch, det låter som om hon har fått någon ohyra :( Ta henne till en veterinär så hon kan få diagnos och bli behandlad.
Lycka till!
Förresten, hur ofta städar du buren?? Om man inte städar buren så bra kan det komma bananflugor har jag hört. I så fall kanske det är smutsen som gjort hennes hud irriterad.
Men bananflugorna kan ju annars bero på en övervattnad växt i just det rummet, eller en fruktskål tex.
Det låter som ohyra. Ta henne till en vetrinär precis som Starfall säger så att hon blir frisk igen. Det finns ohyresschampon som man kan behandla med (om det är ohyra alltså).
Jag städar buren 1 gång i veckan. Men kom på nu att jag inte hade skjölt den på länge. Men dem där bananflugorna finns överallt just nu. Skogen är full med dem, även stallet och hemmet. Troligtvis drog dem sig till hennes fruktskål. Men jag har numret nu till veterinären. Ska ringa och höra med dem. Tack för hjälpen! :)
Nej men usch! stackars liten. Vad sa veterinären?

Min hamster har också så :O Jag får testa att städa buren nu igen och se om det bli bättre då :) Annars måste jag ringa veterinär.
Va sa veterinären?