Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1534 ggr
Tazzar
0

Inavel, farligt?

Hej!

Sitter och pratar inavel med en kompis just nu när vi båda har sett på flera hamstrars stamtavlor att samma hamster kan förekomma två - tre gånger, och allt från lite längre bak i stamtavlan till att hamsterns föräldrar kan vara halvsyskon.

Hur långt går gränsen till att det kan bli farligt på hamstrar? Vi är båda lite mer insatta på hundar, och där ska det helst knappt finnas någon inavel alls, oftast runt cirka 4%. Hur är det med hamstrar? Och hur kan hamsterungarna påverkas av för hög inavelshalt?
Någon här som vet?

[PixelMollan]
0

Alla tamhamstrar (guld) kommer från samma hona med ungar. Så redan där är de inavel.
De tar inte så hårt på dem att bli inavlade en gång exempelvis. Men man får ju tänka på att både goda och dåliga egenskaper kan förstärkas.

Råkade få en kull här (honan rymde in till hanen), föräldrarna var syskon. Det blev inga missbildningar eller något sånt, tvärtom fick en hane med riiiktigt svart päls, de brukar annars bli bleka/bruna när de blir äldre. Vet inte om de har med inaveln att göra, men han blev iaf en tooppenhamster trots att föräldrarna var kullsyskon. Dock rekomenderar jag inte inavel för man vet aldrig vilka defekter som kan bryta lös.

Imasy
0

Ja, det där med flitigt använda djur har jag sett i mina stamtavlor också, iavel inavel inavel :/

Vad som var tanken bakom hade ju varit intressant att veta, men men.

Personligen är jag emot att röra ihop generna på detta  vis.

Denna kommentar har tagits bort.
[John-Weinerhall]
0

Det finns som sagt både fördelar pch nackdelar med linjeavel eller "inavel" vad man nu vill. Och man förstärker ju som sagt alla anlagen både positiva och negativa. Innan man linjeavlar måste man tänka varför. Man linjeavlar ju inte utan något mål. Är det för att förbättra typ eller för färgens skull osv. Det som är viktigt också är att man vet om ifall djuret bär några genetiska sjukdomar längre bak så att man inte förstärker dom. Och som sagt en eller några gångers linjeavel har inte så stor betydelse utan om man använder samma djur flera flera gånger flera generationer så kan det uppstå oönskade effekter såsomatt man får fram en linje med väldigt sjuka djur just pga att man har avlat på djur som bär genetiska sjukdomar. Jag har planerat att ta en besläktad kull nu just för att förbättra typ. Så innan man ger sig in på linjeavel ska man nog läsa på lite genetik.

Mvh John Weinerhall